Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie organizace přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (809.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • V každé organizaci probíhají různé procesy – výroba a prodej výrobků, servis, reklamace, návrhy a vývoj výrobků.

  • Kontingenční přístup

    • Založený na předpokladu, že neexistuje univerzální řešení jak řídit,
      nebo řešit problémy.

    • Charakteristický neustálým hledáním vhodných metod řešení a řízení pro různé situace a podmínky, přístup kreativní a systémový.

    • Definice kontingenčního přístupu podle Donnellyho, Gibsona, Invaceviche:

    • „Kontingenční přístup vychází ze základního předpokladu, že neexistuje žádný nejlepší způsob plánování, organizování a kontrolování. Naopak manažeři musejí pro každou novou situaci vždy hledat nejvhodnější způsob. Metoda plánování, která byla velmi účinná v jednom případě, může být jindy krajně nevhodná. Kontingenční přístup je charakteristický hledáním vhodných metod managementu pro různé situace.“

    • Může být uplatněn pro různé obory řízení: ekonomika a finance, informatika a řízení ICT, personalistika a řízení lidských zdrojů, logistika a doprava, management organizace, marketing a prodej, řízení služeb, vedení a komunikace, výroba.

    Vývoj teorie vůdcovství

    Umění ovlivňovat druhé tak, aby ochotně a nadšeně usilovali o dosažení vytýčených skupinových cílů.

    Existuje množství teorií o vedení lidí:

    • teorie velkých osobností

    • teorie osobnostních rysů

    • kontingenční teorie

    • situační teorie

    • behaviorální teorie (teorie rolí, teorie manažerské mřížky)

    • participativní teorie

    • transakční teorie

    transformační teorie

    zaměření na úkol
    nízké
    zaměření na úkol
    vysoké
    zaměření na lidi
    vysoké
    vesnický klub team management zaměření na lidi nízké improvizace autoritativní shoda

    Orientace řízených zaměstnanců

    • Personální činnost, smyslem je poskytovat podporu nově přijatému pracovníkovi při jeho zapracovávání.

    • Personalisté poskytují pracovníkovi seznámení s interními dokumenty, směrnicemi, předpisy, pravidly organizace, organizační strukturou, organizační kulturou a systémem personální péče. Součástí orientace jsou vstupní vzdělávací aktivity.

    • Na orientaci se kromě personalistů mají podílejí přímí nadřízení
      a kolegové
      nového pracovníka.

    • Cílem je seznámit pracovníka s jeho novou prací, pracovním místem
      a úkoly, s organizací, jejími produkty, uspořádáním a hierarchií, hodnotami, vizí, cíli, strategií. Cílem je, aby se pracovník co nejrychleji zařadil na své pracovní místo a začal správně vykonávat svou práci.

    Vedení lidí v organizaci

    • Jedna ze základních manažerských činností, schopnost řídit, stimulovat
      a motivovat zaměstnance firmy, záměrem je naplnění cílů firmy.

    • Teorie X vs. Teorie Y

    Styly vedení lidí:

    Direktivní styl vedení - vysoce aktivní vedoucí

    • Manažer se soustřeďuje na svůj názor a pojetí, zasahuje do rozhodování, vydává příkazy a rozkazy, bývá nekompromisní, zúčastnění nemají žádné slovo a postavení. Direktivní buďte tehdy, pokud hrozí krize

    Témata, do kterých materiál patří