Sociologie organizace přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V každé organizaci probíhají různé procesy – výroba a prodej výrobků, servis, reklamace, návrhy a vývoj výrobků.
Kontingenční přístup
Založený na předpokladu, že neexistuje univerzální řešení jak řídit,
nebo řešit problémy.Charakteristický neustálým hledáním vhodných metod řešení a řízení pro různé situace a podmínky, přístup kreativní a systémový.
Definice kontingenčního přístupu podle Donnellyho, Gibsona, Invaceviche:
„Kontingenční přístup vychází ze základního předpokladu, že neexistuje žádný nejlepší způsob plánování, organizování a kontrolování. Naopak manažeři musejí pro každou novou situaci vždy hledat nejvhodnější způsob. Metoda plánování, která byla velmi účinná v jednom případě, může být jindy krajně nevhodná. Kontingenční přístup je charakteristický hledáním vhodných metod managementu pro různé situace.“
Může být uplatněn pro různé obory řízení: ekonomika a finance, informatika a řízení ICT, personalistika a řízení lidských zdrojů, logistika a doprava, management organizace, marketing a prodej, řízení služeb, vedení a komunikace, výroba.
Vývoj teorie vůdcovství
Umění ovlivňovat druhé tak, aby ochotně a nadšeně usilovali o dosažení vytýčených skupinových cílů.
Existuje množství teorií o vedení lidí:
teorie velkých osobností
teorie osobnostních rysů
kontingenční teorie
situační teorie
behaviorální teorie (teorie rolí, teorie manažerské mřížky)
participativní teorie
transakční teorie
transformační teorie
zaměření na úkolnízké zaměření na úkol
vysoké zaměření na lidi
vysoké vesnický klub team management zaměření na lidi nízké improvizace autoritativní shoda
Orientace řízených zaměstnanců
Personální činnost, smyslem je poskytovat podporu nově přijatému pracovníkovi při jeho zapracovávání.
Personalisté poskytují pracovníkovi seznámení s interními dokumenty, směrnicemi, předpisy, pravidly organizace, organizační strukturou, organizační kulturou a systémem personální péče. Součástí orientace jsou vstupní vzdělávací aktivity.
Na orientaci se kromě personalistů mají podílejí přímí nadřízení
a kolegové nového pracovníka.Cílem je seznámit pracovníka s jeho novou prací, pracovním místem
a úkoly, s organizací, jejími produkty, uspořádáním a hierarchií, hodnotami, vizí, cíli, strategií. Cílem je, aby se pracovník co nejrychleji zařadil na své pracovní místo a začal správně vykonávat svou práci.
Vedení lidí v organizaci
Jedna ze základních manažerských činností, schopnost řídit, stimulovat
a motivovat zaměstnance firmy, záměrem je naplnění cílů firmy.Teorie X vs. Teorie Y
Styly vedení lidí:
Direktivní styl vedení - vysoce aktivní vedoucí
Manažer se soustřeďuje na svůj názor a pojetí, zasahuje do rozhodování, vydává příkazy a rozkazy, bývá nekompromisní, zúčastnění nemají žádné slovo a postavení. Direktivní buďte tehdy, pokud hrozí krize