Sociologie organizace přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typy manažerů podle postavení
Pojem manažer – z angličtiny (ředitel, vedoucí pracovník, správce), kde je podmínkou úspěchů splnění předpokladů pro řídící činnost na určité úrovni (vrozené kvality, získané předpoklady)
Manažeři první linie - vedoucí zaměstnanci, zodpovědní za přidělování úkolů zaměstnancům, dohlížení na jejich plnění, přicházejí s náměty pro manažery středního stupně, vedoucí dílny, vedoucí čety, přední dělníci
Střední manažeři – početné skupiny řídících pracovníků (větších podniků), vedoucí odborných, funkčních útvarů, manažeři závodů
Vrcholoví manažeři – přebírají na sebe zodpovědnost za vlastníky, právníci, kteří usměrňují a koordinují všechny činnosti organizace, na jejich činnosti závisí konečné výsledky organizace
Manažerské dovednosti
Technické dovednosti – práce se specifickými nástroji a technikami, znalost činností, které zahrnují metody, postupy a procesy
Lidské dovednosti – způsobilost pracovat s lidmi, cítit se bezpečně a svobodně vyjadřovat názory
Koncepční dovednosti – rozeznat významné body určité situace
Projekční dovednosti – efektivně řešit problémy a najít řešení, ze kterého má organizace užitek
Manažerské role
Aktivity, které musí manažer vykonávat v rámci svých řídících funkcí na manažerské pozici
Interpersonální – vystupuje jako představitel nadřízených, podřízených spolupracovníků a na veřejnosti
Informační – působí jako pozorovatel a šiřitel informací
Rozhodovací – vytváří strategická organizační rozhodnutí, rozhoduje na pozicích podnikatele, řešitele konfliktů, alokátora zdrojů a vyjednávače
Koncepce řízení – Douglas McGregor
Teorie „X“ je přímé řízení a kontrola v pevných hierarchických strukturách organizace, odměny a tresty
Teorie „Y“ je přístup k zaměstnanci jako potenciálnímu tvůrci hodnot, nepřímé motivační metody, vztah podřízený a nadřízený
Konflikty
pocházejí z latinského slova conflictus
proces, ve kterém strany prožívají rozpory při uspokojování potřeb a zájmů
Druhy konfliktů
organizační (konflikt, který vzniká v rámci organizace mezi více lidmi, mezi odděleními)
interpersonální (konflikt mezi dvěma a více subjekty)
Pozitivní důsledky organizačních konfliktů
konflikt podněcuje změny (tam, kde není konflikt, není změna - neměnnost znamená stagnaci, konflikt znamená vývoj)
konflikt podněcuje tvořivost (inovace - konflikty nutí myslet, nacházet nová řešení)
konflikt zlepšuje kvalitu rozhodování (uplatňuje více úhlů pohledu, nachází více variant řešení, hledá optimální variantu)
konflikt rozvíjí přizpůsobivost (konflikty jsou testem přizpůsobivosti - kdo je není schopen řešit, není schopen se adaptovat na změny)
konflikt (otevřený, řešený) uvolňuje napětí