Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie organizace přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (809.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Typy manažerů podle postavení

  • Pojem manažer – z angličtiny (ředitel, vedoucí pracovník, správce), kde je podmínkou úspěchů splnění předpokladů pro řídící činnost na určité úrovni (vrozené kvality, získané předpoklady)

  • Manažeři první linie - vedoucí zaměstnanci, zodpovědní za přidělování úkolů zaměstnancům, dohlížení na jejich plnění, přicházejí s náměty pro manažery středního stupně, vedoucí dílny, vedoucí čety, přední dělníci

  • Střední manažeři – početné skupiny řídících pracovníků (větších podniků), vedoucí odborných, funkčních útvarů, manažeři závodů

  • Vrcholoví manažeři – přebírají na sebe zodpovědnost za vlastníky, právníci, kteří usměrňují a koordinují všechny činnosti organizace, na jejich činnosti závisí konečné výsledky organizace

Manažerské dovednosti

  • Technické dovednosti – práce se specifickými nástroji a technikami, znalost činností, které zahrnují metody, postupy a procesy

  • Lidské dovednosti – způsobilost pracovat s lidmi, cítit se bezpečně a svobodně vyjadřovat názory

  • Koncepční dovednosti – rozeznat významné body určité situace

  • Projekční dovednosti – efektivně řešit problémy a najít řešení, ze kterého má organizace užitek

Manažerské role

Aktivity, které musí manažer vykonávat v rámci svých řídících funkcí na manažerské pozici

  • Interpersonální – vystupuje jako představitel nadřízených, podřízených spolupracovníků a na veřejnosti

  • Informační – působí jako pozorovatel a šiřitel informací

  • Rozhodovací – vytváří strategická organizační rozhodnutí, rozhoduje na pozicích podnikatele, řešitele konfliktů, alokátora zdrojů a vyjednávače

Koncepce řízení – Douglas McGregor

  • Teorie „X“ je přímé řízení a kontrola v pevných hierarchických strukturách organizace, odměny a tresty

  • Teorie „Y“ je přístup k zaměstnanci jako potenciálnímu tvůrci hodnot, nepřímé motivační metody, vztah podřízený a nadřízený

Konflikty

  • pocházejí z latinského slova conflictus

  • proces, ve kterém strany prožívají rozpory při uspokojování potřeb a zájmů

Druhy konfliktů

  • organizační (konflikt, který vzniká v rámci organizace mezi více lidmi, mezi odděleními)

  • interpersonální (konflikt mezi dvěma a více subjekty)

Pozitivní důsledky organizačních konfliktů

  • konflikt podněcuje změny (tam, kde není konflikt, není změna - neměnnost znamená stagnaci, konflikt znamená vývoj)

  • konflikt podněcuje tvořivost (inovace - konflikty nutí myslet, nacházet nová řešení)

  • konflikt zlepšuje kvalitu rozhodování (uplatňuje více úhlů pohledu, nachází více variant řešení, hledá optimální variantu)

  • konflikt rozvíjí přizpůsobivost (konflikty jsou testem přizpůsobivosti - kdo je není schopen řešit, není schopen se adaptovat na změny)

  • konflikt (otevřený, řešený) uvolňuje napětí

Témata, do kterých materiál patří