Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie organizace přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (809.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Negativní důsledky organizačních konfliktů

  • konflikty způsobují stres, frustraci, pracovní nespokojenost

  • konflikty vedou k nárůstu nemocnosti v souvislosti se stresem a fluktuaci v organizaci

  • konflikty narušují plnění pracovních úkolů a dosahování cílů, snižují efektivnost organizace

  • konflikty poškozují image organizace

Zdroje organizačních konfliktů

  • nekompatibilita cílů (organizační jednotky mají cíle, které jdou proti sobě, individuální cíle jednotlivců nejsou v souladu s organizačními cíli)

  • vzájemná závislost (sdílení vybavení, sekvenční závislost, když se výsledek práce jednoho pracovníka stává vstupem pro jiného, reciproční závislost mezi úředníky a servisními techniky)

  • nejasnost a překrývání pracovních náplní, nejasná pravidla

  • omezenost zdrojů (omezenost zdrojů vede pracovníky, že o zdroje soupeří)

  • rozdílné vnímání pramenící z rozdílů kultur (odlišnost názorů, postojů a myšlení pramenících z rozdílů profesionálních, organizačních a národních kultur)

  • komunikační problémy

Prevence „nezdravých“ konfliktů na úrovni organizace

  • rozvoj komunikačních dovedností, interkulturní trénink

  • poskytnutí přiměřených zdrojů, je-li to možné nebo stanovení a objasnění pravidel rozdělování zdrojů

  • podpora komunikace, poskytování příležitostí pro komunikaci

Organizační intervence za účelem řešení konfliktů

  • řešení konfliktů prostřednictvím vyjednávání účelem vyjednávání je najít oboustranně přijatelné řešení problému a dospět k dohodě

  • řešení konfliktů prostřednictvím třetí strany může znamenat přesun rozhodnutí sporu na nadřízený orgán nebo soud, zřízení funkce ombudsmana

Situace pro použití stylů zvládání konfliktů

Soupeření

  • když je nutná rychlá a rozhodná akce

  • když je nutné prosadit nepopulární opatření

Vyhýbání

  • když jde o maličkost a jiné záležitosti jsou naléhavější

  • když nevidíte žádnou šanci uspokojit své zájmy

Přizpůsobení

  • když zjevně nemáte pravdu nebo nejste v právu

Kompromis

  • když cíle a zájmy jsou sice důležité, ale ne tak, aby stály za narušení vztahů

  • pro dosažení dočasných urovnání ve složitějších záležitostech

Pohledy na požadavky řízení a vedení v organizaci (9. přednáška)

Systémový přístup

  • Vychází ze systémových věd

  • Účelový způsob myšlení či řešení problémů, přičemž jsou zkoumané jevy a procesy chápány komplexně (celistvě) v jejich vnitřních a vnějších souvislostech.

  • Základem je vědomí existence a uplatňování systémových východisek:

    • dekompozice (rozložení) systému na subsystémy

    • uplatňování základních systémových pravidel, zákonitostí a pouček

  • Identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při dosahování jejích cílů,

Témata, do kterých materiál patří