Sociologie organizace přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Negativní důsledky organizačních konfliktů
konflikty způsobují stres, frustraci, pracovní nespokojenost
konflikty vedou k nárůstu nemocnosti v souvislosti se stresem a fluktuaci v organizaci
konflikty narušují plnění pracovních úkolů a dosahování cílů, snižují efektivnost organizace
konflikty poškozují image organizace
Zdroje organizačních konfliktů
nekompatibilita cílů (organizační jednotky mají cíle, které jdou proti sobě, individuální cíle jednotlivců nejsou v souladu s organizačními cíli)
vzájemná závislost (sdílení vybavení, sekvenční závislost, když se výsledek práce jednoho pracovníka stává vstupem pro jiného, reciproční závislost mezi úředníky a servisními techniky)
nejasnost a překrývání pracovních náplní, nejasná pravidla
omezenost zdrojů (omezenost zdrojů vede pracovníky, že o zdroje soupeří)
rozdílné vnímání pramenící z rozdílů kultur (odlišnost názorů, postojů a myšlení pramenících z rozdílů profesionálních, organizačních a národních kultur)
komunikační problémy
Prevence „nezdravých“ konfliktů na úrovni organizace
rozvoj komunikačních dovedností, interkulturní trénink
poskytnutí přiměřených zdrojů, je-li to možné nebo stanovení a objasnění pravidel rozdělování zdrojů
podpora komunikace, poskytování příležitostí pro komunikaci
Organizační intervence za účelem řešení konfliktů
řešení konfliktů prostřednictvím vyjednávání účelem vyjednávání je najít oboustranně přijatelné řešení problému a dospět k dohodě
řešení konfliktů prostřednictvím třetí strany může znamenat přesun rozhodnutí sporu na nadřízený orgán nebo soud, zřízení funkce ombudsmana
Situace pro použití stylů zvládání konfliktů
Soupeření
když je nutná rychlá a rozhodná akce
když je nutné prosadit nepopulární opatření
Vyhýbání
když jde o maličkost a jiné záležitosti jsou naléhavější
když nevidíte žádnou šanci uspokojit své zájmy
Přizpůsobení
když zjevně nemáte pravdu nebo nejste v právu
Kompromis
když cíle a zájmy jsou sice důležité, ale ne tak, aby stály za narušení vztahů
pro dosažení dočasných urovnání ve složitějších záležitostech
Pohledy na požadavky řízení a vedení v organizaci (9. přednáška)
Systémový přístup
Vychází ze systémových věd
Účelový způsob myšlení či řešení problémů, přičemž jsou zkoumané jevy a procesy chápány komplexně (celistvě) v jejich vnitřních a vnějších souvislostech.
Základem je vědomí existence a uplatňování systémových východisek:
dekompozice (rozložení) systému na subsystémy
uplatňování základních systémových pravidel, zákonitostí a pouček
Identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při dosahování jejích cílů,