Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sestavení BSC
Zhodnocení vize a mise
Vymezení strategických oblastí – míra podílu na naplňování mise a vize
Stanovení strategických cílů ve strategických oblastech
Provázání strategických cílů
Sestavení strategické mapy
Stanovení relevantních ukazatelů pro strategické cíle
Interpretace ukazatelů v jednotlivých oblastech – způsob vyhodnocení, stanovení míry uspokojení
Implementace BSC
Metody měření strategických cílů
Hodnocení ukazatelů
29. Podnikatelské prostředí a jeho vliv na management podniku. Hlavní trendy a megatrendy v podnikatelském prostředí.
Faktory úspěchu v podnikání
Podnikatelským prostředím jsou chápány všechny faktory a síly, které ovlivňují podnik.
Prostředí: rozvinuté – nevyvinuté
Působení okolí: příznivé - nepříznivé
Podnik z pohledu podnikatelského prostředí
Podnik je otevřený systém. Existují mezi ním a systémy v jeho okolí určité vazby. Těmito vazbami podnik působí na systém ve svém okolí a systémy v okolí rovněž působí na podnik.
Vazby:
Vnitřní
Vnější
Podněty z PP
Zanedbatelné
Účinné
Rezistentní reakce
Pružná reakce
Důsledná reakce
Destruktivní
Ekonomická paradigmata
Paradigma tržní nedokonalosti (průmyslová organizační teorie; Bain, 1956) – 60. léta
Behaviorální paradigma (teorie podniku; Cyert a March, 1963) – 70. léta
Paradigma tržního selhání (teorie podniku; Coase, 1937) – 80. léta
Paradigma zdrojového přístupu (teorie podniku; Penrose, 1959) - 90. léta
Market Based View x Resource Based View
Podstata RBV
Vnímá podnik, jeho konkurenci a dosahování dlouhodobé cílů z pohledu vložených zdrojů a jejich nasazení.
zaměřuje na udržitelné a jedinečné nákladně kopírovatelné atributy podniku jako zdroje ekonomické renty nebo také jako základní ovladače výkonné a udržitelné konkurenční výhody potřebné pro úspěšné působení na trhu.
Schopnost podniku dosáhnout a udržet ziskovou tržní pozici závisí na jeho schopnosti získat a obhájit výhodné pozice s ohledem na relevantní zdroje důležité pro podnik.
Zdroje podniku
Zdroje mohou být považovány za zásoby dostupných hmotných a nehmotných faktorů, které jsou vlastněny nebo kontrolovány podnikem a jsou přeměněny v produkty, s použitím celé řady jiných zdrojů a spojovacích mechanismů.
Charakteristiky zdrojů: hodnotné, vzácné, nedokonale napodobitelné, nezastupitelné, trvanlivé (životaschopné), transparentní, převoditelné a replikovatelné (Ruzzier et al., 2006)
Specifické zdroje
Konkrétní, specifické zdroje podniku
Dlouhodobě rozvíjené
Generují konkurenční výhodu – potenciál vytvořit hodnotu pro podnik
Charakteristiky: vzácné, obtížně napodobitelné, špatně nahraditelné
Příklad zdrojů: korporátní kultura, charakteristické kompetence, loajalita zákazníků, značka
Kategorie:
Relační aktiva
Intelektuální aktiva