Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Formy NETWORKINGU
Sítě kontaktů, znalostí – sociální kapitál podnikatelů
Sítě podniků
Přímé zapojení podniků
Nepřímé zapojení podniků
Pojetí networkingu podniků
Síťový přístup vnímá podnik jako soubor propojených vztahů spojujících podnik s ostatními podniky ve více či méně důvěrném způsobu, závisejícím na vztazích uvnitř sítě.
Síť dvě nebo více organizací spojených dlouhodobými vztahy a vazbami. Vazby mezi členy sítě formuje reflexe a poznání vzájemné závislosti a jsou základem pro dlouhodobé vazby. (Thorelli, 1986)
Komplementarita
Členství v síti
Procesy člena sítě:
Vstup
Tvorba pozice
Repozice
Výstup
Faktory ovlivňující pozici člena v síti:
Doména podniku (rozdělení práce)
Pozice podniku v dalších sítích
síla podniku ve vztahu k ostatním účastníkům v ústřední síti
ekonomická základna (podíl na trhu), technologie, odbornost, důvěra a zákonnost
Podstata STRATEGICKÉ ALIANCE
Forma strategického partnerství
Organizačně systémové integrační formy, které zajišťují společnou, efektivní, kooperativní podnikatelskou činnost s tuzemskými i zahraničními partnery, kteří původně mohli být i konkurenčními organizačními jednotkami.
Jedná se o společnou realizaci jedné nebo více podnikových funkcí dvěma nebo více podnikatelskými subjekty za účelem dosažení konkurenční výhody. (Tichá)
Cíl: sdílení činností a zdrojů partnerů, k redukci konkurenčních střetů a ke vzniku, přenosu a využití znalostí
Postup projektování strategické aliance
Zhodnocení předmětu činnosti
Strategická analýza
Definování role strategické aliance
Formování alianční strategie
Desintegrace hodnotového řetězce
Rekonfigurace hodnotového řetězce
Uvolnění vlastních zdrojů a zdrojů partnera
Vytvoření ochranných mechanismů
Udržování strategických alternativ
Vytváření struktury aliance
Evaluace aliance
Podstata OUTSOURCINGU
obecně znamená, že podnik vyčlení různé podpůrné a vedlejší činnosti a svěří je na základě smlouvy jiné společnosti čili subkontraktorovi, specializovanému na příslušnou podnikatelskou činnost.
Jedná se tedy o určitý druh dělby práce, činnost však není zajišťována vlastními zaměstnanci firmy, nýbrž smluvně.
Outsourcing x insourcing
Cíl: ozdravení hospodaření podniku
Činnosti v podniku pohledem outsourcingu
Činnosti, které jsou posláním podniku a přinášejí mu přidanou hodnotu
Činnosti, které nepřinášejí přidanou hodnotu, ale podnik je musí zabezpečit
Činnost doplňkové – oblast outsourcingu
Členění podle Guly:
Klíčové aktivity
Vlastní činnosti zajišťované uvnitř podniku
Smíšené činnosti zajišťované vlastními silami a cizími podniky
Cizí činnosti nakupované
Podstata BENCHMARKINGU
Jedná se o nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s nejlepšími podniky v oboru, za účelem definovat cíle zlepšování vlastních aktivit.
Cíl:
Zefektivnění a zkvalitnění podnikových procesů
Zvýšení konkurenceschopnosti
Zvýšení tvořivosti a inovačních schopností