16. Krestane a Zide
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
EMANCIPACE
Intelektuální svět 17. století se vrací k judaismu – studuje židovské uspořádání společnosti, zvyky, překládá Talmud aj. Antisemitismus se mění ve filosemitismus (filia – řecky láska).
Osvícenství v 18. století přineslo počátky sekularismu (Montesquieu, Lessing, Rousseau).
Ideje politického osvobození a společenské rovnosti se začínají uplatňovat i ve vztahu k Židům. Na oplátku se od nich žádá, aby se vzdali separatismu a svých představ o náboženské společnosti řada problémů. TOTIŽ: Osvícenci na jedné straně kritizovali církev v jejím nehumánním postoji vůči Židům, ale na druhou stranu vyčítali Židům jejich setrvalost v židovské víře a tradici – požadavek, aby se vzdali své kulturně- náboženské identity (např. Voltaire ve svém Filosofickém slovníku (1757) soudí, že Židé nepřispěli k rozvoji vědy a kultury a nejsou schopni vytvořit vlastní stát).
Velká francouzská revoluce přináší pro Židy emancipační dekrety a s nimi i občanská práva - postupně rušeny diskriminační zákony, padají brány ghett, Židé se opětovně usazují v Německu a západní Evropě… ALE: Zároveň se formuje nový směr antisemitismu!!!
RAKOUSKO-UHERSKO (jako příklad emancipace)
Zatímco Marie Terezie Židy v letech 1744/45 vyhnala (pak zase přijala), její syn Josef II. provedl první skutečné reformy ve střední Evropě:
otevřely cestu k postupné asimilaci a zrovnoprávnění (tj.emancipaci) Židů v R-U
1781 - josefinské židovské zákonodárství různými nařízeními doprovázejícími Toleranční patent zrušilo povinnost Židů nosit zvláštní označení
dvorský dekret povolil Židům navštěvovat všechny typy škol včetně univerzit s výjimkou teologických fakult.
Židům bylo dovoleno věnovat se všem živnostem s výjimkou nájmu šenkoven a mlýnů a provozovat všechny druhy řemesel!!! /stále ještě nemohli kupovat a vlastnit půdu/ nové možnosti podnikání, průmyslu a zemědělství…
ALE: vše má svůj rub i líc:
Rozšíření působiště Židů vyvolalo strach z konkurence růst antisemitismu (v Praze vznikla pamfletová válka varující před vpuštěním Židů do hospodářského života.)
nařízení zlepšila sociální postavení Židů, ale narušila tradiční vazby uvnitř židovských obcí. Závažným zásahem do autonomie - zrušení soudní pravomoci žid. obcí r.1784, které dále posuzovaly pouze manželské spory a rozhodovaly v otázkách náboženských a ceremoniálních. V ostatních případech Židé podléhali státnímu soudnictví.
josefínské reformy vedly k silné germanizaci (souvisela s germanizační politickou habsburského státu) - němčina nejen povinným vyučovacím jazykem, ale také povinným jazykem úředním. Židé museli navíc dle předpisu z roku 1787 přijmout k dosavadním hebrejským jménům nová osobní jména a německá příjmení, které byli povinni užívat celý život beze změny (úřednici jim dávali schválně hanlivá)
Zatímco v německých částech Rakouska a v Uhrách se Židé přirozeně asimilovali, v Čechách a na Moravě soutěžily dva jazyky a dvě kultury – česká a německá. V této první emancipační fázi Židé jednoznačně přijímali německou kulturu a identifikovali se s rakousko-německým liberalismem, což jim zpočátku přinášelo značné výhody, do budoucna však i problémy, které souvisely s rostoucím českým národním obrozením. Němčina Čechy čím dál více dráždila. Židovská mládež posléze pochopila nutnost změny orientace – uvědomila si, že žijí mezi Čechy, a začala zakládat různé česko-židovské spolky a noviny. Od 70. let 19. stol. se jazyková a kulturní identita Židů v českých zemích rozdvojovala, stále větší počet jich se hlásil k české národnosti. (v roce 1900 se již téměř 54% Židů hlásilo k češtině jako dorozumívacímu jazyku).
josefinské reformy shrnul Židovský systemální patent z roku 1797, který tvořil základ právního postavení Židů až do roku 1848. (Židé ale stejně v horším postavení než ostatní - nadále se nesměli bez povolení stěhovat, zatíženi zvláštní židovskou daní, stále platil tzv. familianstký zákon, dle kterého se směl ženit pouze nejstarší syn z každé židovské rodiny, aby se počet židovských rodin nezvyšoval)