16. Krestane a Zide
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ZROD KŘESŤANSKÉHO ANTISEMITISMU
Křesťanství se stává státním náboženstvím Říma a později i prvních raně středověkých státních útvarů (viz christianizace) – to vede k výraznému zhoršení vztahů se Židy – ti jsou stigmatizováni a vyloučeni ze společnosti. Postupně se objevuje křesťanský antisemitismus...
ŽIDÉ
Na konci starověku roztroušeni po celém Středomoří (Pyrenejský, Apeninský, Balkánský poloostrov….), ale do raného středověku těžiště židovské civilizace v předovýchodních centrech (Palestina, Mezopotámie – zde vznik Talmudu – soubor předpisů o uplatnění Písma v každodenním životě)
10. století přelomové – do té doby se Židé nikde neusídlili natrvalo, usazovat se začínají až nyní (poprvé založili stálé osady severně od Alp, v Porýní a Podunají vznik středoevropského společenství ( německé země, převážně Porýní) Aškenázím - to se postupně odlišilo od skupiny ve středomořské oblasti: Sefardím - zvl. ve Španělsku a Portugalsku). Důkaz místo slibů: Kolem roku 1000 žilo v německých zemích zhruba 4000 Židů, v předvečer křížových výprav téměř 20 000.
RŮZNÉ ZDROJE ANTISEMITISMU
velmi nesnadné rozkouskovat různé příčiny vzniku antisemitismu do smysluplných celků (všechny spolu nějakým způsobem souvisí a vzájemně se ovlivňují) – je to však pro přehlednost nutné mějte na ale na paměti, že se střípky dávají dohromady jediný, dosti složitý obraz utváření středověkého antisemitismu.
POZNÁMKA – nejstarší formy antisemitismu zaměřeny spíše proti náboženskému vyznání Židů – ANTIJUDAISMUS. (Pojem antisemitismus poprvé v roce 1879)
Teologicky řízený antisemitismus
hlavní věcí, která Židy od většiny společnosti oddělovala, bylo jejich rozdílné náboženské vyznání.
kořeny protižidovské tradice a první náznaky rodícího se napětí mezi křesťany a Židy - již v novozákonním svědectví (Janovo evangelium - ti, kdo nepřijmou spasitelství Ježíše Krista a neuvěří, že je Mesiášem, chápáni jako protivníci) Odcizení není způsobeno jen Ježíšovým mesiášstvím, ale celým utvářením života víry církev se postupně začala považovat za jedinou pravou dědičku biblického poselství a přebrala místo Židů v dějinách spásy, činila si výhradní nárok na židovský Starý zákon, který se stal křesťanskou knihou. Židovským dějinám byl upřen jakýkoliv samostatný význam - ten nabývají jenom jako předznamenání křesťanství. Původně vyvolený národ se tak stal národem zavrženým. Církev bojující o své výsadní postavení nepřátelské pocity vůči Židům rozjitřila, teoreticky zdůvodnila a zobecnila
Od 2. století - celá řada křesťanských polemických traktátů, ve kterých byly formulovány hlavní křesťanské protižidovské argumenty (Tertullianus, Origenes, církevní Otcové, Isidor Sevillský…)
Nejtěžší obvinění poprvé vysloveno na konci 2. století (v kázání Melita ze Sard, biskupa z Malé Asie) - Židé ti, kteří mohli za ukřižování Ježíše Krista (Žid = Kristovrah) na všechny Židy touto představou padá dědičná vina (pronásledování v budoucnu = nezbytné pokání a zasloužený trest) odsouzeni k nesvobodě (viz dále – kapitola o právním postavení - Fridrich II.)
Augustin opakuje obvinění z vraždy Boha, ale je tolerantnější – Židé mají být zachováni jako svědci křesťanské pravdy - tato myšlenka tvoří křehký základ tolerance, zároveň však ospravedlňuje neustálé podřadné postavení Židů - nemají být zabíjeni (neusmrtil je ani sám Bůh), mají žít jako neoblíbená a ohrožená menšina na okraji společnosti (ve 13. století na základě tohoto pojetí legenda o bludném Židovi - mají bloudit světem bez domova až do druhého příchodu Ježíše na zem – porovnej Kain.)
Dále zakořenila zhoubná představa, že Židé věděli, že je Ježíš Mesiášem, ale zavrhli ho, protože měli zkažená srdce (poprvé u papeže Řehoře Velikého, 540-604) Protože každá nastupující generace Židů projevila stejnou zatvrzelost jako ta biblická, vytvořila se představa, že Židé nemohou být obyčejnými lidmi, ale zosobněné působení sil zla. (Kosmova kronika - obraz Žida jako satanova syna)
pověry umocňovaly přísné židovské zákony - vedly ke zcela odlišnému způsobu života Židů - pokračovali v praktikách endogamie5 i poté, co církev příbuzenským sňatkům mezi křesťany zabránila (neměli možnost - sňatky s křesťany pro ně byly zakázány a výběr nevěst byl omezen) židovská komunita se uzavřela Žid ztělesnění obrazu odlišné bytosti, cizince zatvrzele lpícího na své víře a chování, vytvořen mýtus „vnitřního nepřítele“, jehož pravý obraz byl pokřivený, karikovaný a odlidštěný (svědčí o tom tehdejší umění - zároveň je jednou z hlavních cest, kterou se dostávaly do podvědomí lidí protižidovské stereotypy, živilo nenávist lidu)