Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




B 18 - Základní vývojové rysy Číny ve 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (86.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- v listopadu 2002 je na XVI. sjezdu KS Číny zvolen Chu Ťin-tchao generálním tajemníkem KS. Dochází k výměně generací.

- v březnu 2003 se Chu stává prezidentem ČLR. Ťiang Ce-min si nadále ponechává funkci předsedy Vojenské komise KS, která je jedním z nejvlivnějších postů v ČLR. Nadále tedy není jisté, zda-li výměny nebyly jen formální a Ťiang nehodlá zachovat svůj klíčový vliv ve státě i nadále.

- v září 2004 Chu Ťin-tchao přebírá předsednictví ve Vojenské komisi KS, čímž je stvrzen nástup nové generace v čele ČLR.

Čína v první polovině 20. století

Republikánská revoluce 1901-1916:

Když byla v roce 1900 Čína poražena od spojeneckých sil (tzv.opiové války), zůstala dynastie Čching až do roku 1912 v čele státu. Ne že by nebyly nějaké snahy o její svržení, ale spíše proto, že nebyl žádný režim, který by ji mohl nahradit. Navíc jak Číňané, tak i cizinci dávali přednost pořádku a klidu.

Porážka, kterou uštědřilo Japonsko v roce 1895 čínské armádě, měla za následek to, že právě z Japonska si Čína vzala vzor pro další budování státu. Dokonce začala vysílat do Tokia své studenty, jež se zde měli vzdělávat a importovat do Číny své poznatky.

V roce 1901 Čang Č-tung a jeho blízcí spolupracovníci vyhlásili program zvaný Nová politika. Ten právě vycházel v mnoha ohledech z japonského vzoru. Tímto programem byl učiněn slib zřízení ústavy (ve skutečnosti uskutečněný až v roce 1908). Jedinou jeho vadou bylo to, že císař ji mohl kdykoli anulovat, čímž byla zajištěna i nadále svrchovanost panovníka. Dalšími body programu byla reforma školského systému, administrativní reforma ústřední vlády, udělení ústavních práv občanům, zřízení místní samosprávy a policejního systému.

Císařovna Cch-si (čti Cixi) a její stoupenci považovali reformy jako nutné zlo k posílení moci císaře a upevnění jeho pozic.

Během let 1901-1911 investovala vláda do průmyslu a to většinou pomocí státních půjček, daňových výhod, monopolních výsad atd.

V listopadu 1906 bylo původních šest ministerstev rozšířeno na 11 (zahraničních věcí, civilní služby, vnitřních věcí, financí, obřadů, školství, války, spravedlnosti, zemědělství, průmyslu a obchodu, pošt a spojů, a závislých držav). Podle všeho měla být zachována stará forma armády. Problém byl s oddělením pravomocí, protože zde byla absence nadvlády zákona.

V roce 1908 vyhlásila císařovna vdova soubor ústavních zásad, podle nichž se měl řídit devítiletý program příprav na konstituci. V roce 1909 mělo být svoláno poradní provinční shromáždění a v roce 1910 poradní národní shromáždění. Zástupci do nich měli být voleni. Voliči byli ovšem omezeni na ty se vzděláním nebo s majetkem.

Veškerá administrativa vycházela z Pekingu. Memoranda se zprávami i edikty procházela rukama císaře, resp. císařovny. Moc ale nebylo možné centralizovat tak, aby provinční guvernéři podléhali pekingským ministrům, jelikož nutnost někdy vyžadovala postavit guvernéry na stejnou úroveň jako ministry v hlavním městě. Reformu dále zdržovaly také finanční potíže, a to v důsledku splácení boxerských reparací, na něž šla většina vládních příjmů.

Témata, do kterých materiál patří