Ustavni_vyvoj_od_roku_1848_do_roku_1918_na_nasem_uzemi_PREPRACOVANO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pravomoci císař i orgány státní správy přísahat.
Zákon č. 146/1867 ř.z. o vyrovnání Rakouska-Uherska, dualismus,
záležitosti společné pro všechny země rakouské monarchie a o
způsobu jejich projednávání.
Zakotvena je zde společná zahraniční politika, ekonomické
záležitosti i obrana soustátí. Zejména společná ekonomicko-
hospodářská otázka byla ještě dlouhou dobu po prosincové ústavě
jablkem sváru mezi zeměmi, týkal se totiž nejen výdajů – na krytí
nákladů ministerstev a dvora, ale samozřejmě i státního dluhu.
Dohodnutý Rakousko-Uherský poměr 70:30 (což se týkalo
přerozdělování) rozdmýchával neustálé rozepře a každých deset let
probíhala jednání o kvótě nové. Několik jednání později přimělo
Rakousko k tomu, aby svůj poměr poněkud navýšilo.42
Byť s určitými společnými pravidly, nechává text zákona ve
správě té které země záležitosti celní, mincovní, dopravu či
brannou povinnost.
Zákon č. 147/1867 ř.z. který určil platnost zákonů 141-146,
obsahoval jen tři paragrafy – vyjmenování zákonů kterých se týká,
42 VEBER, V., HLAVAČKA, M., VOREL, P., POLÍVKA, M., WIHODA, M., MĚŘÍNSKÝ, Z.
Dějiny Rakouska, Praha: nakladatelství Lidové noviny 2002. str. 423
29
nabytí moci jejich vyhlášením a ukládá ministerstvu uvedení
tohoto v život.
Tyto zákony dotvářeli systém konstituční monarchie