Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MAKRO-pozn-ÚSTNÍ

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.26 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 změna investičních výdajů firem

optimistické očekávání zvyšuje ochotu 
investovat (vliv má vládní politika, pokles 
daňových sazeb) 

 změna NX: exporty závisí na velikosti 

poptávky v zahraničí, na MK, vývoji cen, 
dovozní kvóty, cla  

64 

15. Agregátní nabídka v modelu AD-AS = znázorňuje velikost reálného produktu, který jsou firmy ochotny nabízet při různých π  

Základním rozdílem je v chování firem při určování cen a při změně nabízené produkce, rozlišujeme:   

Dlouhé období – dochází k přizpůsobení všech cen včetně mezd, trhy se vyčistí, míra inflace se 
měn
í, ekonomika je na úrovni potenciálního produktu (roste tempem, které odpovídá růstu 
potenciálu)  

Krátké období – firmy uspokojují poptávku po své produkci při současných cenách - míra inflace 
se tedy nemění
velikost reálného produktu je určena agregátní poptávkouekonomika je buď 
nad
 (kladná produkční mezera) nebo pod úrovní potenciálního produktu (záporná produkční mezera)  

Ekonomika je na úrovni potenciálu – stabilní míra inflace – je určena inflačními očekáváními v předchozím 

období, skutečná a očekávaná míra inflace jsou stejné.  

  
Příčiny pomalého přizpůsobení cen (nepružnosti cen)   

 Náklady „jídelníčku“, resp. náklady změn cen (menu costs)  

-  menu costs = transakční náklady, spojené s přizpůsobením cen pod vlivem změn AD, náklady na 

vytištění nových katalogůinformování prodavačů o změně cen apod.  

-  N spojené se ztrátou jistoty fixních cen   
-  náklady komplikují používání peněz jako prostředku směny a také jako účetní jednotky  
-  firmy se pohybují v prostředí nejistoty, což vysvětluje, proč firmy okamžitě nemění své ceny pod vlivem 

změny AD, tyto náklady jsou také důvodem, proč se nechovají jako firmy maximalizující zisk   

Koordinační selhání  

-  výchozím pro tuto teorii je pojem nedokonalé informace ve světě (principiální nejistota firem) 

Témata, do kterých materiál patří