MAKRO-pozn-ÚSTNÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
reakce firmy na změnu cen je určena chováním ostatních firem
- tendence nesnižovat ceny je determinována obavou z toho učinit první krok. Pokud firma jako první
zvedne ceny, ale ostatní firmy tak neučiní, přijde o část spotřebitelů, kteří přejdou ke konkurenci.
- firmy tak prodávají své výrobky a služby za současné ceny, protože v krátkém období nemohou
koordinovat svá rozhodnutí a bojí se zvýšit ceny jako první
Implicitní cenové kontrakty (klientské trhy)
- Okun interpretuje vztah mezi firmou a zákazníky jako vztah, kde existuje určitá „férová cena“, která
je projevem důvěry mezi firmou a zákazníkem
- ztráta této důvěry, vyvolaná častými změnami cen, má vážné důsledky pro existenci firmy a velikosti
D
- vztahy mezi zákazníky a firmou jsou ovlivněny rozhodováním spotřebitelů, vztahy mezi prodávajícími a
kupujícími lze chápat jako bilaterální monopol → proto používáme termín klientské trhy
- do tvorby cen vstupuje marketingová strategie a doprovodné služby
Vývoj mzdových sazeb (nepružnost mezd podmíněná dl. dohodami o mzdách)
- důležitou složkou N firem jsou mzdové N (včetně soc. a zdravotního pojištění)
- růst mezd tedy vede k vyšším nákladům, které se promítnou do cen
- mzdové kontrakty jsou uzavírání nejčastěji na 1 rok, proto se okamžitě nepřizpůsobují vývoji inflace →
mluvíme tedy o nepružnosti (rigiditě) mezd
65
Model explicitních mzdových kontraktů
- mzdy jsou dojednávány na několik let dopředu a často dochází k tomu, že začátek a konec
mzdových kontraktů nejsou synchronizovány
- výsledkem je často překrývání mzdových kontraktů, takže ne všechny kontrakty se dokážou hned
přizpůsobit změnám AD a cenové hladiny, délka a trvání kolektivních smluv jsou různé a nemusí být jen
roční, mohou být i delší a vliv mají také odborové svazy
- dohody o mzdách se také odvíjejí od inflačního očekávání - pokud jsou vysoká, odbory se snaží