PEM-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kritéria výstavby personálních útvarů:
aktuální stav podnikatelského subjektu (nově vznikající, transformovaný, apod.)
velikost podniku
organizační uspořádání
předmět činnosti podniku
uplatňování systém řízení
reálnou kvalifikační a motivační úroveň pracovníků v podniku
úroveň podnikové a personální a sociální politiky
podmínky na trhu práce a další vnější vlivy
úkoly a funkce, které musí personální útvar pro zdárný chod podniku plnit
taktiku dílčích funkcí, resp. kdo bude zajišťovat chod personálního útvaru – specialisté nebo se budou využívat služby specializovaných agentur
Organizační začlenění personální práce – z hlediska lokalizace
- začlenění per. útvaru do organizační, resp. řídící struktury podniku musí za všech okolností odpovídat úloze per. řízení a jeho vlivu na úspěšnost podniku
- per. útvar je zařazen v organizační struktuře podniku jako útvar na úrovni výrobního, obchodního a dalších útvarů
- vedoucí per. útvaru (per. manažer) je podřízen přímo vrcholovému vedoucímu podniku, je členem vrcholového vedení podniku (top managementu)
- unikátní podmínky jednotlivých podnikových subjektů vedou k vytváření specifických struktur per. útvarů
Z hlediska lokalizace – malé podniky a mikro podniky
- personální útvar není zřizován
- personální práce si vedoucí dělá sám
- liniová struktura:
P
Střední podniky
- vedoucí + specialisté, personalisté (štáb)
- liniově štábní struktura:
Velké podniky
- zřizuje se personální útvar
- k tomu je v každé divizi ještě štáb (personalisté v každé divizi)
- divizionální struktura:
Nadnárodní podniky
- stejné jako velké podniku, jen mohou vytvořit přímo divizi personální práce
- př. Microsoft, Apple…
- divizionální struktura:
Uspořádání personální práce – z hlediska organizačního
- při řešení otázky vnitřního per. útvaru se obvykle objevují 3 možné varianty:
Funkcionální uspořádání
– spočívá v rozčlenění personálního útvaru na dílčí útvary podle obsahového zaměření jejich činnosti
- každý dílčí útvar plní soustavně příslušné funkce a má za ně také ve vztahu ke všem odpovědnost
- předností tohoto uspořádání je vyšší míra odbornosti a specializace pracovníků každé dílčí složky
- nevýhodou je pak skutečnost, že celý systém personální činností je odosobněný, jedinec je z různých hledisek sledován různými pracovníky a při zhoršení komunikace může docházet k problémům
- Funkcionální uspořádání personálního útvaru malého a středně velkého podniku
Divizionální uspořádání
– spočívá ve skutečnosti, že každá dílčí struktura odpovídá za personální řízení v celém jeho obsahu v určité části podniku
- další z možných členění je založeno na diferenciaci podle kategorií pracovníků