Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEM-přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (386.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z hodin.

Kritéria výstavby personálních útvarů:

  • aktuální stav podnikatelského subjektu (nově vznikající, transformovaný, apod.)

  • velikost podniku

  • organizační uspořádání

  • předmět činnosti podniku

  • uplatňování systém řízení

  • reálnou kvalifikační a motivační úroveň pracovníků v podniku

  • úroveň podnikové a personální a sociální politiky

  • podmínky na trhu práce a další vnější vlivy

  • úkoly a funkce, které musí personální útvar pro zdárný chod podniku plnit

  • taktiku dílčích funkcí, resp. kdo bude zajišťovat chod personálního útvaru – specialisté nebo se budou využívat služby specializovaných agentur

Organizační začlenění personální práce – z hlediska lokalizace

- začlenění per. útvaru do organizační, resp. řídící struktury podniku musí za všech okolností odpovídat úloze per. řízení a jeho vlivu na úspěšnost podniku
- per. útvar je zařazen v organizační struktuře podniku jako útvar na úrovni výrobního, obchodního a dalších útvarů
- vedoucí per. útvaru (per. manažer) je podřízen přímo vrcholovému vedoucímu podniku, je členem vrcholového vedení podniku (top managementu)
- unikátní podmínky jednotlivých podnikových subjektů vedou k vytváření specifických struktur per. útvarů

  1. Z hlediska lokalizace – malé podniky a mikro podniky

- personální útvar není zřizován
- personální práce si vedoucí dělá sám
- liniová struktura:

P

  1. Střední podniky

- vedoucí + specialisté, personalisté (štáb)

- liniově štábní struktura:

  1. Velké podniky

- zřizuje se personální útvar
- k tomu je v každé divizi ještě štáb (personalisté v každé divizi)
- divizionální struktura:

  1. Nadnárodní podniky

- stejné jako velké podniku, jen mohou vytvořit přímo divizi personální práce
- př. Microsoft, Apple…

- divizionální struktura:

Uspořádání personální práce – z hlediska organizačního

- při řešení otázky vnitřního per. útvaru se obvykle objevují 3 možné varianty:

  1. Funkcionální uspořádání
    – spočívá v rozčlenění personálního útvaru na dílčí útvary podle obsahového zaměření jejich činnosti
    - každý dílčí útvar plní soustavně příslušné funkce a má za ně také ve vztahu ke všem odpovědnost

- předností tohoto uspořádání je vyšší míra odbornosti a specializace pracovníků každé dílčí složky

- nevýhodou je pak skutečnost, že celý systém personální činností je odosobněný, jedinec je z různých hledisek sledován různými pracovníky a při zhoršení komunikace může docházet k problémům

- Funkcionální uspořádání personálního útvaru malého a středně velkého podniku

  1. Divizionální uspořádání

– spočívá ve skutečnosti, že každá dílčí struktura odpovídá za personální řízení v celém jeho obsahu v určité části podniku

- další z možných členění je založeno na diferenciaci podle kategorií pracovníků

Témata, do kterých materiál patří