Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie 2 RMAKP - Vypracované otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (334.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Otázka č. 100: Proč klasičtí političtí ekonomové zahrnovali zisk do nákladů? Str. 67

John Stuart Mill: zisk je podle jeho názoru náklad, skládá se ze dvou složek: úrok (náklad abstinence) a podnikatelský zisk ( odměna za riziko a řídící práci kapitalisty).

David Ricardo: Zisk je chápán nikoliv jako náklad, ale jako přebytek hodnoty produktu nad mzdami (ty jsou dány existenčním minimem).

Adam Smith: zisk považoval za náklad kapitálu, byl cenou (odměnou kapitalisty) za akumulaci kapitálu, tedy vytváření mzdového fondu a tím i prostředků pro život dělnické třídy.

Otázka č. 44: Vysvětlete Sayův zákon a vymezte jeho platnost. Str. 69

Sayův zákon trhů: agregátní nabídka (jakkoliv velká) si vždy vytváří stejně velkou agregátní poptávku. Platí jen v barterové ekonomice a jen v bodě makroekonomické rovnováhy.

Otázka č. 41: Vysvětlete pojem dělba práce, jaké typy dělby práce znáte a jaký je vztah mezi dělbou práce a bohatstvím státu a ekonomickým růstem.

Dělba práce je forma spolupráce, na níž se různí účastníci (jednotlivci, firmy, oblasti atd.) podílejí různými činnostmi, které je potřeba koordinovat a integrovat. Cílem je vyšší produktivita práce, nižší náklady a lepší technologické možnosti.

Rozdělení dělby práce:

  • Přirozená dělba práce mezi muže a ženy

  • Společenská dělba práce mezi výrobce, která je podmíněna směnou na trhu

  • Mezinárodní dělba práce, kde v rámci mezinárodního trhu může docházet ke zvětšování bohatství všech národů.

Jaký je vztah mezi dělbou práce a bohatstvím státu a ekonomickým růstem: specializace, vycházející z dělby práce, vede k vyšší efektivitě a technologickému pokroku. Tyto dvě veličiny vedou k efektivní alokaci výrobních faktorů, tudíž k eko růstu a ten vede ke zvětšování bohatství státu.

Německá historická škola

Otázka č. 73: Charakterizujte německou historickou školu. Co je to historismus? Str. 71-73

Když klasičtí političtí ekonomové vytvářeli své teorie, v Německu se formovala historická německá škola. Historizující ekonomové hledali odpovědi v historických dokumentech. Popisovali různá stádia ekonomického vývoje, historii považovali, ve svých konkrétních událostech, za jedinečnou a neopakovatelnou. Ekonomické jevy jsou vázány na určitou dobu a zemi a na její specifické společenské instituce. To bylo důvodem, proč nebylo možné vyvozovat obecné zákony z různorodých událostí lidských dějin.

Historismus byl jedinou a základní metodou německé historické školy. Jeho podstatou je popis různých stádií ekonomického vývoje na základě komplexního studia historických pramenů.

Otázka č. 50: Vysvětlete teorii nezralého průmyslu. Str. 73

Je produktem metody stádií ekonomického vývoje Friedricha Lista. Specifikuje dva druhy hospodářské politiky na základě vývojového stádia průmyslu ve státě. Jedná se o stádia:

Témata, do kterých materiál patří