Makroekonomie 2 RMAKP - Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č. 100: Proč klasičtí političtí ekonomové zahrnovali zisk do nákladů? Str. 67
John Stuart Mill: zisk je podle jeho názoru náklad, skládá se ze dvou složek: úrok (náklad abstinence) a podnikatelský zisk ( odměna za riziko a řídící práci kapitalisty).
David Ricardo: Zisk je chápán nikoliv jako náklad, ale jako přebytek hodnoty produktu nad mzdami (ty jsou dány existenčním minimem).
Adam Smith: zisk považoval za náklad kapitálu, byl cenou (odměnou kapitalisty) za akumulaci kapitálu, tedy vytváření mzdového fondu a tím i prostředků pro život dělnické třídy.
Otázka č. 44: Vysvětlete Sayův zákon a vymezte jeho platnost. Str. 69
Sayův zákon trhů: agregátní nabídka (jakkoliv velká) si vždy vytváří stejně velkou agregátní poptávku. Platí jen v barterové ekonomice a jen v bodě makroekonomické rovnováhy.
Otázka č. 41: Vysvětlete pojem dělba práce, jaké typy dělby práce znáte a jaký je vztah mezi dělbou práce a bohatstvím státu a ekonomickým růstem.
Dělba práce je forma spolupráce, na níž se různí účastníci (jednotlivci, firmy, oblasti atd.) podílejí různými činnostmi, které je potřeba koordinovat a integrovat. Cílem je vyšší produktivita práce, nižší náklady a lepší technologické možnosti.
Rozdělení dělby práce:
Přirozená dělba práce mezi muže a ženy
Společenská dělba práce mezi výrobce, která je podmíněna směnou na trhu
Mezinárodní dělba práce, kde v rámci mezinárodního trhu může docházet ke zvětšování bohatství všech národů.
Jaký je vztah mezi dělbou práce a bohatstvím státu a ekonomickým růstem: specializace, vycházející z dělby práce, vede k vyšší efektivitě a technologickému pokroku. Tyto dvě veličiny vedou k efektivní alokaci výrobních faktorů, tudíž k eko růstu a ten vede ke zvětšování bohatství státu.
Německá historická škola
Otázka č. 73: Charakterizujte německou historickou školu. Co je to historismus? Str. 71-73
Když klasičtí političtí ekonomové vytvářeli své teorie, v Německu se formovala historická německá škola. Historizující ekonomové hledali odpovědi v historických dokumentech. Popisovali různá stádia ekonomického vývoje, historii považovali, ve svých konkrétních událostech, za jedinečnou a neopakovatelnou. Ekonomické jevy jsou vázány na určitou dobu a zemi a na její specifické společenské instituce. To bylo důvodem, proč nebylo možné vyvozovat obecné zákony z různorodých událostí lidských dějin.
Historismus byl jedinou a základní metodou německé historické školy. Jeho podstatou je popis různých stádií ekonomického vývoje na základě komplexního studia historických pramenů.
Otázka č. 50: Vysvětlete teorii nezralého průmyslu. Str. 73
Je produktem metody stádií ekonomického vývoje Friedricha Lista. Specifikuje dva druhy hospodářské politiky na základě vývojového stádia průmyslu ve státě. Jedná se o stádia: