Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie 2 RMAKP - Vypracované otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (334.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Poptávku po výrobních faktorech odvodil od poptávky po statcích, k jejichž výrobě slouží.

V teorii firmy znovu přišel na pravidlo, že firma maximalizuje zisk, když se její mezní náklady rovnají meznímu příjmu.

Arthur Cecil Pigou: navázal na Marshall, jeho hlavním přínosem byl příspěvek do teorie blahobytu. Jednalo se o odlišení soukromých a společenských nákladů a užitku a teorii externalit. Také je autorem Pigouova efektu – efektu bohatství. Tato teorie je reakcí na Keynesovu teorii zaměstnanosti. Jedná se o obranu neoklasické teorie. Plné zaměstnanosti brání pomalá změna nominálních mezd v případě vysoké nezaměstnanosti. Tudíž je omezená schopnost vyčišťování trhu práce od přebytečné nabídky práce.

Otázka č. 116: Vysvětlete pojem ceteris paribus, jaký vliv má tento předpoklad na určení tržní rovnováhy? Str. 91

Ceteris paribus = za jinak nezměněných podmínek, na všech ostatních trzích nedochází k žádným změnám. Je to předpoklad pro rovnováhu na trhu.

Otázka č. 91: Vysvětlete přebytek výrobce a spotřebitele. Str.93

Při odvozování poptávky z funkce mezní užitečnosti objevil spotřebitelův přebytek. Spotřebitelův přebytek znamená, že spotřebitel kupuje všechny jednotky statku (kromě té poslední) za nižší cenu, než jakou by za ně byl ochoten zaplatit. Rozdíl mezi cenou, kterou jsme ochotni zaplatit a cenou, kterou skutečně zaplatíme, je naší výhodou (výhodou spotřebitele), kterou Marshall nazval spotřebitelovým přebytkem.

Otázka č. 33: Jak vzniká rovnovážná a nerovnovážná cena? Str. 95

Rovnovážná cena vzniká v bodě rovnováhy, tedy v místě, kde se tržní nabídka střetně s tržní poptávkou. Nerovnovážná cena je jakákoli cena mimo rovnovážný bod.

Ve velmi krátkém období je nabídka nepružná, proto je cena určována poptávkou.

V krátkém období je možné zvýšit či snížit nabídku, ale jen omezeně v rámci změn variabilních výrobních faktorů. Nabídková křivka je rostoucí a má vliv na rovnovážnou cenu.

V dlouhém období je nabídka pružná. Mohou se zvyšovat výrobní kapacity, do odvětví mohou vstupovat noví výrobci. Proto v dlouhém období je nabídka dominantním faktorem ovlivňující rovnovážnou cenu.

Otázka č. 45: Na jakém principu zakreslil křivky nabídky a poptávky A. Marshall. Str. 94

Zakreslil je na principu Marshallových nůžek. Tedy že nabídka je představována mezními náklady a poptávka mezní užitečností. Střetem nabídky a poptávky vzniká rovnovážná cena.

Otázka č. 105: Vysvětlete teorii „nůžek“ A. Marshalla. Str. 94-95

Spor mezi klasiky a marginalisty o to, zda je hodnota určena náklady nebo užitečností, Marshall vyřešil, když ukázal, že je určena obojím. Mezními náklady, které představují nabídku i mezní užitečností, která představuje poptávku. Marshall ukázal, že staré teorie poptávky a nabídky byly v zásadě správné, pouze jejich autoři nedokázali za poptávkou vidět mezní užitečnost a za nabídkou mezní náklady. Dále ukázal, že klasická teorie, stavějící na nákladech, byla teorií dlouhého období, zatímco teorie mezní užitečnosti sama o sobě vysvětlovala pouze cenu velmi krátkého období.

Témata, do kterých materiál patří