Makroekonomie 2 - Výpisky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
AD je tím plošší, čím ↓h ↑k (souvisí se strmostí LM)
...pak může být AD za určitých extrémních podmínek třeba vertikálou nebo horizontálou...
(pak nebude fungovat klasický nepřímoúměrný vztah, že když klesne cenová hladina a všechno bude levnější, budou spotřebitelé více nakupovat)
Alternativní tvary AD
IS jako vertikála
citlivost A na změny i je nulová (C a I nereagují na změny i)
pak jestliže vzroste cenová hladina → klesá reálná nabídka peněz → při dané poptávce po penězích pak roste nominální úroková míra i → I0 a C0 na to ale vůbec nereagují → takže ani výstup Y se nemění
↑P → M/↑P → ↓( M/P) → ↑i → ∆I0&C0 =0 → ∆Y =0
změny cenové hladiny nevyvolávají změny poptávaného výstupu Y
souvisí s Keynesem a jeho Obecnou teorií zaměstnanosti, úroku a peněz (zkráceně Obecná teorie)
říká, že když je ekonomika pod potenciálním produktem Y* (je v recesi) a je vysoká nezaměstnanost, nejsou optimálně využívány zdroje... ...nemusí fungovat to, co tvrdí neoklasici
...neoklasičtí ekonomové se domnívali, že v takové situaci dojde samotným působením tržního (cenového) mechanismu dojde k odstranění této mezery výstupu
Keynes tvrdí, že to nemusí fungovat a ekonomika může velmi dlouho setrvávat s takto nízkým objemem výstupu
Proč? – protože snížení cenové hladiny (jako reakce na nízkou poptávku)
↓P → ↑ ( M/P) → ↓i
neoklasici si mysleli, že by to nastartovalo I0&C0 a Y spontánně vzroste směrem k Y*
Keynes říká, že I0&C0 zareagovat nemusí a Y zůstane pod hranicí Y*
Proč spotřebitelé nereagují na pokles i? Zásadní roli zde hraje pesimismus spotřebitelů – protože jsou pesimističtí ohledně budoucnosti, ani snížení i je nemusí přesvědčit, aby více spotřebovávali a investovali.
Jak z této situace ven?
posuny LM nepomáhají
ale pomůže posunutí celé křivky IS doprava
a sice za pomocí expanzivní fiskální politiky
při dané cenové hladině
Tato Keynesova myšlenka se nazývá deflační impotence cenového mechanismu (v recesi cenový mechanismus nemá schopnost vyvést ekonomiku z této nepříznivé ekonomické situace)
LM jako horizontála
když bude LM horizontála, bude mít křivka AD zase tento nepříznivý průběh
jde o situaci past likvidity
představme si, že ekonomika je v depresi a CB by se snažila nastartovat ji měnovou expanzí tj. zvýšení nominálního množství peněz v oběhu → její aktivita ale v této situaci nevyvolá!!! pokles i a pak vzestup I0&C0 a tím pádem růst Y jak jsme zvyklí → měnová expanze v tomto případě ekonomiku z recese nevyvede, bude impotentní → zvýšená nabídka peněz nemusí znamenat pokles i (říká Keynes), protože jakákoliv zvýšená nabídka peněz je absorbována zvýšenou poptávkou po penězích (lidé jsou ochotni držet jakékoliv množství peněz, protože ceny úrok nesoucích fin. aktiv jsou tak vysoko, že je lidé nechtějí, bojí se, že tato „bublina praskne“ a ceny f.a. půjdou dolů a oni se stanou žebráky....)
↑M → ↑( M/P) → ∆i =0 → ∆I0&C0 =0 → ∆Y =0
neúčinná měnová politika, vhodné nasadit fiskální expanzi
mají opačný názor na schopnosti cenového mechanismu (změnami cenové hladiny) ekonomiku dovést k potenciálnímu produktu a přirozené nezaměstnanosti
zástupcem je britský ekonom Arthur C. Pigeu