Majetkov_225_a_kapit_225_lov_225_struktura_podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
potřeby zákazníků uspokojuje podnikatel svými výrobky a službami prostřednictvím trhu, což vede k tomu, že musí čelit riziku,
pro jakékoli podnikání je charakteristické, že na jeho počátku vkládá podnikatel do svého podniku kapitál, a to vlastní nebo vypůjčený (cizí).
Definice podnikatele – Zákon č. 89/2012 Sb.
Občanský zákoník v § 420 odst. 1 definuje podnikatele takto:
"Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele."
Definice podnikatele
Podnikatel je nositelem podnikání. Osobnostními rysy podnikatele jsou tvořivost, schopnost přicházet s novými myšlenkami, využívat příležitosti nebo je dokonce vytvářet.
Podnikatel podniká na základě živnostenské oprávnění
podle živnostenského zákona č.455/1991 Sb. (živnostenský list
nebo koncesní listina)
Podnikatel dle Občan.zákoníku (§421,odst.1):
osoba zapsaná v obchodním rejstříku,
osoba podnikající na základě živnostenského oprávnění,
osoba podnikající na základě jiného než živnostenského oprávnění podle jiného zákona.
Definice podniku
základní jednotka, v níž je realizována výroba nebo která poskytuje služby
instituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti, tj. institucionalizované podnikání
nástroj pro zhodnocování kapitálu jeho vlastníků
Okolí podniku
Geografické okolí
Ovlivňuje zejména umístění podniku, nákupní a prodejní logistiku
Sociální okolí
Společenská odpovědnost podniku - CSR (Corporate Social Responsibility)
Politické a právní okolí
Zájmy politických stran → právní normy → podnik Ekonomické okolí
Podnik z něj získává vstupy a realizuje výstupy
Ekologické okolí
Environmentální chování podniku
Technologické okolí
Ovlivňuje technický pokrok v podniku a jeho účinky
Etické okolí
Dodržování etických principů v podnikání
Kulturně-historické okolí
Vzdělanost lidí a kulturní úroveň obyvatelstva
Základní podnikové funkce (činnosti)
výrobní činnost
zásobovací (nákupní) činnost odbytová (prodejní) činnost finanční činnost
investiční činnost
vědecko-technická činnost personální činnost
správa (administrativa)
Typologie podniků
Podniky je možné třídit podle celé řady hledisek, z nichž nejdůležitější jsou následující:
podle právní formy podnikání,
podle sektorů a hospodářských odvětví, podle velikosti podniku,
podle typu výroby.
Klasifikace podle právní formy podnikání Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,