Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prednasky_marketing-1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.03 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Stále více lidí si uvědomuje význam zdravé výživy a zdravého životního stylu, proto vyhledávají výrobky, které tomuto trendu odpovídají.

4. Chraňme životní prostředí !

Spotřebitelé věnují více pozornosti třídění odpadků, sledují, zda obal výrobku je recyklovatelný, zda jeho výroba nezatěžuje životní prostředí.

Specifickým a signifikantním jevem v České republice je zadluženost domácností. Úvěry a pohledávky za klienty z řad obyvatelstva za posledních deset let představují nárůst o 800 %. Potraviny a drogerie jsou skupinou výrobků, kde spotřebitelé nejčastěji cítí příležitost ušetřit, aby byli schopni platit závazky vzniklé ze spotřebitelských úvěrů.

Nákupní trendy

- Na jedné straně roste počet shopping center a hypermarketů, které nabízejí spotřebitelům výběr i sociální vyžití, na druhé straně se zvyšuje počet spotřebitelů, kteří chtějí strávit co nejméně času nakupováním. Místem úspory času se např. stávají diskontní prodejny nebo dobře umístěné prodejny se základním sortimentem a nabídkou výrobků a polotovarů, které umožní připravit rychlé a kvalitní jídlo – večerky a menší supermarkety.

- Spotřebitelé chtějí nakupovat v příjemném prostředí, kde se dobře orientují, oceňují přehledný výběr, který jim uspoří čas. Spotřebitelé jsou informovaní a vzdělaní a uvědomují si, že za rozumnou cenu mohou koupit rozumnou kvalitu.

- Určitá, a stále velká, skupina spotřebitelů se zaměřuje výhradně na nákup zboží v promočních akcích s cílem ušetřit.

- Z hlediska motivací k nakupování existují dva trendy: plánovaný versus impulzivní přístup k nakupování. Stále více nakupujících rozhoduje impulzivně přímo v místě prodeje, co nakoupí, nebo kterou značku koupí.

Co je důležité pro nakupující?

- Dle průzkumu společnosti Unilever patří k nejdůležitějším prvkům pro nakupující : cena, sortiment - šíře, kvalita, čerstvost, značka, komfort při nakupování, příjemná atmosféra v obchodě, otevírací doba, a blízkost obchodu k domovu.

  1. Jak dál na trhu rychloobrátkového zboží?

- Klíčovými kanály v České republice, které reflektují spotřebitelské a nákupní trendy, jsou:

- Hypermarket: nákup je spojený se společenskou rodinnou událostí a představuje kompletní pokrytí potřeb.

- Supermarket a convenience store: nacházejí nové spotřebitele, umožňují rychlý nákup a úsporu času

- Diskont: levný nákup, ale stále častěji hraje pro spotřebitele roli také úspora času

- Přímý prodej: zaznamenává výrazný nárůst zejména v kosmetice, spotřebitelé jej vyhledávají pro pocit osobní péče a jedinečnosti.

- Trh FMCG v Evropě roste odhadem o 2 % ročně. Obratově největší jsou hypermarkety a supermarkety, ale nejlepší dynamiku růstu mají diskonty , convenience stores a specializované obchody. Roste význam dalších prodejních kanálů. Podle některých prognóz se bude v roce 2010 více než 50 % výdajů za potraviny realizovat mimo retail , tzn. v restauracích, na čerpacích stanicích, po internetu…

Témata, do kterých materiál patří