Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Značkový výrobek je používán maloobchodníkem často jako benchmark pro jeho vlastní levnou private label: dražší značkový výrobek je vystaven vedle laciné maloobchodní značky proto, aby si spotřebitel uvědomil cenový rozdíl a vybral si právě maloobchodní značku.
- Cena je v maloobchodních řetězcích často důležitější než značka. Místo prodeje je stále více využíváno pro komunikaci se spotřebitelem. Na tradiční značky je v současnosti vyvíjen tlak ze strany maloobchodních značek, diskontních řetězců, v důsledku cenové války i v důsledku některých spotřebitelských trendů.
Proč maloobchodní značky ?
- Maloobchodní značky jsou nástrojem pro zvyšování loajality spotřebitelů díky své unikátnosti.
- Ve významných řetězcích (např. Tesco) existují vlastní značky několika úrovní: vlastní značky nejvyšší cenové úrovně mají stejnou nebo dokonce vyšší cenu, než má značkový výrobek, přesto má tato kategorie vlastních značek věrné spotřebitele, pokud kvalita výrobku, síla řetězce a jeho dobré jméno přinášejí spotřebitelům požadované benefity .
- Maloobchodní značky mají většinou dobrou profitabilitu pro maloobchodní řetězec. Dle současných průzkumů v České republice dvě třetiny spotřebitelů akceptují maloobchodní značky.
- Aktuálním dilematem značkových výrobců je, zda vyrábět maloobchodní značky nebo nevyrábět.
Diskontní řetězce
- V posledních pěti letech dochází v oblastí diskontních řetězců ke změnám spotřebitelského nákupního chování. Spotřebitelé přestávají vnímat diskontní řetězce jako levnou variantu, ale více jako „Smart Shopping“, tzn. jako místo, kde nakoupí rychle a levně celkem kvalitní výrobky včetně některých značkových výrobků. Diskontní řetězce mění strategii a snaží se konkurovat supermarketům. Zaměřují se na zvýšení frekvence nákupů spotřebitelem novou nabídkou kvalitní zeleniny a pečiva, rozšířením nabídky nepotravinářského sortimentu. Podíl diskontu na trhu potravin a drogerie roste. Novým fenoménem je diskontní hypermarket.
Spotřebitelské ceny
- Cena potravin roste pomaleji než ceny služeb a ostatních výrobků. Co je příčinou nízkých cen potravin nejen v ČR, ale i v celoevropském měřítku? Zisk maloobchodních řetězců stagnuje a obrat značkových výrobců roste pomalu, což vytváří ostré konkurenční prostředí v maloobchodě. Růst diskontních řetězců a úspěšný rozvoj vlastních značek maloobchodu přispívají k silnému konkurenčnímu prostředí.
- Existují dvě základní strategie, jak řídit nízké ceny. Někteří maloobchodníci jako např. Wal Mart uplatňují strategii dlouhodobě nízkých cen (EDLP) a jiní se zaměřují na strategii Hi - Lo (promoční nabídkové akce), kdy mají standardně vyšší než průměrné ceny, ale vysoký počet promočních aktivit s výrazně nízkými cenami.