Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Strategie nízkých cen, ať už dlouhodobých nebo promočních, má řadu výhod:
- krátkodobě znamená nízká cena zvýšení obratu pro výrobce i obchodníka,
- tato strategie je flexibilní a implementovatelná,
- představuje nižší výdaje pro spotřebitele.
- Na druhé straně má však každá strategie nízkých cen a cenového souboje za následek:
- snižující se loajalitu spotřebitelů a nakupujících jak ke značkám, tak k maloobchodním řetězcům (lovci levných výrobků mění často místo svých nákupů)
- erozi značek,
- postupnou přeměnu kategorií v komodity.
- Pokud je strategie nízkých cen hlavní strategií většiny tržních subjektů, tato situace vede k tzv. „spirále smrti“. Každá další sleva a úspora, kterou maloobchodní řetězec získá, je okamžitě promítnuta do ceny.
- Dle agentury M&M Planet Retail snížil cenový souboj v maloobchodě potravin v r. 2004 hodnotu trhu v Evropě o téměř 9 miliard Euro.
Jaké jsou aktuální spotřebitelské a nákupní trendy?
Spotřebitelské trendy – “Dynamika“
1. Užívám si přátel, zábavy, sportu a rodiny !
Stále více lidí si uvědomuje, že žijí jen jednou, a že rodina, zdraví, přátelé je oblast, ve které nehodlají dělat kompromisy. Spotřebitelé vnímají při odpočinku a zábavě značky jinak, než když jsou v prodejně a nakupují. Pro dlouhodobé budování značek je výzvou kde umísťovat reklamu a jakým způsobem zasáhnout spotřebitele v této oblasti aktivit, která má rostoucí tendenci.
2. Chci se odlišovat - řešení šité na míru !
Stále větší množství spotřebitelů odmítá unifikaci, tento trend se netýká pouze lidí s vyšším životním standardem. Např. na Slovensku ve srovnání s Českou republikou existuje větší procento lidí, kteří se chtějí odlišovat z hlediska životního stylu, oblékání a pod.
3. Co se mi líbí, chci hned !
Spotřebitelé nechtějí čekat – nechtějí spořit, než si koupí, co chtějí.
4. Chci se cítit a vypadat dobře !
Tento trend se dotýká především emocí spotřebitelů - funkce výrobku a jeho kvalita je samozřejmým základem.
5. Věk ani pohlaví nerozhoduje
V důsledku změny životního stylu a potřeb spotřebitelů dochází ke změnám v oblasti cílových skupin a k novým možnostem pro značkové výrobce. Stírají se rozdíly v životním stylu mládeže, seniorů, mužů, žen, různých příjmových skupin.
6. Konec mýtům a falešnému konzervatizmu !
Bourají se různé mýty, náboženské a rasové předsudky, zlepšuje se vzájemná informovanost.
Spotřebitelské trendy – “Jistota“
1. Návrat ke tradicím !
Spotřebitelé hledají životní jistoty, potřebují něco, čemu věří. Výrazným trendem je návrat ke tradičním značkám.
2. Hledám bezpečí a jistotu !
Otevřený svět zvyšuje riziko zranitelnosti, proto pocit bezpečí a jistoty je stále důležitější.
3. Žiji zdravě !