Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (298 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

5. Potřeby sebeaktualizace. Pokud jsou potřeby na stupních 1.- 4. uspokojeny, jedinec se dostává na úroveň, kdy může rozvíjet své bytí v nejhlubším slova smyslu, proto je tato úroveň označována jako B- úroveň. Jedinec na B-úrovni se touží stát vším čím se stát může. Je to první věc, které se jedinec věnuje po zajištění svého fyziologického a psychologického přežití.

Nejdůležitějšími znaky sebeaktualizujícího se jedince je:

Odstup a potřeba soukromí: dokáže být sám, aniž by se cítil osamělý, váží si samoty a soukromí. Dovede být sám se sebou bez pocitů úzkosti.

Neznamená to ale, že by se nezajímal o druhé lidi, naopak pokud je mezi lidmi, uplatňuje se jeho schopnost bez problému překročit hranice své osobnosti a věnovat se potřebám druhých lidí, umí jim lépe naslouchat, než lidé soustředění na vlastní nejistotu.

Nezávislost na kultuře a okolí: je autonomní, více závisí na vlastním životním stylu a hodnotách, než okolí. Vyznačuje se rozhodností, odpovědností, sebekázní a nezávislostí, takže je i stálejší, odolnější vůči zátěžím života, ranám osudu.

Smysl pro humor bez nepřátelství: jeho žerty nikoho nezraňují, nevšímají si slabin lidí, ale komičnosti v situacích.

Originalita a tvořivost: svoji bohatou představivost používají ke zvládání problémů v práci i rodině.

Sebetranscendence: Jen opravdu silný, sebeaktualizující se jedinec, paradoxně, umí překročit hranice své osobnosti, zapomenout na sebe a zcela se věnovat problému, být nejspontánnější.

Maslowova teorie 5. základních stupňů lidských potřeb pro svoji relativní přehlednost ve srovnání s jinými teoriemi motivace i TA Erica Berne bývají používány jako teoretický základ mnoha prakticky zaměřených výcvikových kursů zaměřených na mezilidské vztahy a umění komunikace.

Otázky a úkoly ke kapitole:

1. Co to jsou ego–obranné mechanismy, kteří hlubinní psychologové tyto termíny ve svých teoriích vysvětlují?

2. Kdo zavedl do psychologie teorii o vzniku pocitů méněcennosti, s čím tyto pocity mohou souviset? Z kolika jste dětí? Pokud nejste jedináček, jak jste soupeřili o pozornost rodičů v dětství? Změnilo se něco ve vaší dospělosti?

3. Vysvětlete termín empatické naslouchání? Komu a kdy jste naposledy takto naslouchali vy?

4. Potřeby podle Maslowa

5. Jaké jsou charakteristiky seberealizujícího se jedince? Znáte takového člověka?

6. Zamyslete se a sestavte svůj vlastní žebříček aspoň 10 pro vás nejdůležitějších potřeb Porovnejte své potřeby s hierarchií potřeb podle Maslowa, zkuste je zařadit.

Literatura:

Birkenbihlová, V. F.: Umění komunikace. Bratislava, Aktuell 1999

Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997

Fromm, E.: Umění milovat. Praha, Orbis 1966

Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno, Atlantis 1994

Rogers, C. R.: Způsob bytí. Praha, Portál 1998

Témata, do kterých materiál patří