Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
5. Potřeby sebeaktualizace. Pokud jsou potřeby na stupních 1.- 4. uspokojeny, jedinec se dostává na úroveň, kdy může rozvíjet své bytí v nejhlubším slova smyslu, proto je tato úroveň označována jako B- úroveň. Jedinec na B-úrovni se touží stát vším čím se stát může. Je to první věc, které se jedinec věnuje po zajištění svého fyziologického a psychologického přežití.
Nejdůležitějšími znaky sebeaktualizujícího se jedince je:
Odstup a potřeba soukromí: dokáže být sám, aniž by se cítil osamělý, váží si samoty a soukromí. Dovede být sám se sebou bez pocitů úzkosti.
Neznamená to ale, že by se nezajímal o druhé lidi, naopak pokud je mezi lidmi, uplatňuje se jeho schopnost bez problému překročit hranice své osobnosti a věnovat se potřebám druhých lidí, umí jim lépe naslouchat, než lidé soustředění na vlastní nejistotu.
Nezávislost na kultuře a okolí: je autonomní, více závisí na vlastním životním stylu a hodnotách, než okolí. Vyznačuje se rozhodností, odpovědností, sebekázní a nezávislostí, takže je i stálejší, odolnější vůči zátěžím života, ranám osudu.
Smysl pro humor bez nepřátelství: jeho žerty nikoho nezraňují, nevšímají si slabin lidí, ale komičnosti v situacích.
Originalita a tvořivost: svoji bohatou představivost používají ke zvládání problémů v práci i rodině.
Sebetranscendence: Jen opravdu silný, sebeaktualizující se jedinec, paradoxně, umí překročit hranice své osobnosti, zapomenout na sebe a zcela se věnovat problému, být nejspontánnější.
Maslowova teorie 5. základních stupňů lidských potřeb pro svoji relativní přehlednost ve srovnání s jinými teoriemi motivace i TA Erica Berne bývají používány jako teoretický základ mnoha prakticky zaměřených výcvikových kursů zaměřených na mezilidské vztahy a umění komunikace.
Otázky a úkoly ke kapitole:
1. Co to jsou ego–obranné mechanismy, kteří hlubinní psychologové tyto termíny ve svých teoriích vysvětlují?
2. Kdo zavedl do psychologie teorii o vzniku pocitů méněcennosti, s čím tyto pocity mohou souviset? Z kolika jste dětí? Pokud nejste jedináček, jak jste soupeřili o pozornost rodičů v dětství? Změnilo se něco ve vaší dospělosti?
3. Vysvětlete termín empatické naslouchání? Komu a kdy jste naposledy takto naslouchali vy?
4. Potřeby podle Maslowa
5. Jaké jsou charakteristiky seberealizujícího se jedince? Znáte takového člověka?
6. Zamyslete se a sestavte svůj vlastní žebříček aspoň 10 pro vás nejdůležitějších potřeb Porovnejte své potřeby s hierarchií potřeb podle Maslowa, zkuste je zařadit.
Literatura:
Birkenbihlová, V. F.: Umění komunikace. Bratislava, Aktuell 1999
Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997
Fromm, E.: Umění milovat. Praha, Orbis 1966
Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno, Atlantis 1994
Rogers, C. R.: Způsob bytí. Praha, Portál 1998