Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. sebevědomí
2. organizace vlastního života
3. motivování sebe sama
4. empatie
5. angažovanost v kontaktu s druhými lidmi
Současní pedagogové a psychologové vidí nedostatky v systému školství, protože se stále ještě neklade dostatečný důraz na schopnosti, které by umožnily jednotlivcům získat předpoklady pro úspěšnost v různých oblastech vědy a společnosti obecně. Tito odborníci vidí řešení v doplnění procesu vzdělávání o “lidské vzdělávání”, které bychom mohli vyjádřit i pojmem emocionální inteligence.
Některé z publikací jsou zpracovány pro rodiče a učitele, aby formou her mohli sociální dovednosti, včetně zdravého sebevědomí u svých dětí rozvíjet.
Na rozvíjení sociálních dovedností jsou zaměřeny i různé výcvikové kursy a některá praktická cvičení k tomuto předmětu.
Otázky a cvičení ke kapitole:
1. Definujte osobnost jako psychologický pojem.
2. Vysvětlete pojem sebehodnocení
3. Které tři základní složky tvoří strukturu osobnosti?
4. Které druhy schopností znáte?
5. IQ a EQ: Jaké jsou rozdíly ve zpracování informací mezi pravou a levou hemisférou mozku! Který způsob se kdy používáme a proč?!
6. Vypracujte si test svého hospodaření s časem, pokud se vás to týká /výsledek nad 18 bodů/. Vypracovávejte si 4 týdny seznamy, přineste je s sebou na blokové cvičení.
Literatura:
Brocker, S., Braunová, G.: Testy emocionální inteligence. Ikar, Praha 1997.
Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha , Karolinum 1997.
Čapek , K.: Povídky z jedné kapsy. 1929.
Harris, Th.. A.:Já jsem OK, ty jsi OK. Pragma, Praha 1997.
Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998.
Pechačová, Z., Bakalář, E.: Vybrané kapitoly z psychologie, PEF ČZU Praha
10. Tvořivost
Tvořivost - kreativita (z latinského slova creo = tvořím) se vymezuje jako taková činnost, jejímž výsledkem je něco nového, většinou se tím míní něco nového z hlediska společnosti a jejího vývoje, ale může to být i něco nového z hlediska jedince. Student může samostatně dojít k poznatku, sice již známému a formulovanému ve vědě, ale pro něho osobně novému. Takové poznatky sice nemají význam z hlediska společnosti, ale pomáhají rozvíjet jeho tvořivost, která se může uplatnit v později v praxi i z hlediska společnosti.
Tvořivost se uplatňuje v situacích, kdy je možno hledat více správných řešení, tvořivá řešení jsou nejen správná, vzhledem k okolnostem, ale i neobvyklá, původní. Je to duševní schopnost, která jen částečně souvisí s inteligencí, přesahuje tradiční chápání pojmu inteligence, nelze zjistit běžnými testy inteligence.
Tři hlavní přístupy ke zkoumání tvořivosti:
1. produkty tvořivosti
2. tvůrčí osobnost
3. tvůrčí proces
10.1 Produkty tvořivosti
Je možné zkoumat tvůrčí produkty - tedy umělecká díla, nová správná řešení problémů, ale zde narážíme na problém, že mnoho originálních produktů či teorií nebylo současníky tvůrců uznáno za správná řešení, mnozí byli považováni za podivíny, snílky či blázny. Mnoho technických objevů se začalo využívat v praxi až po delší době.