Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (379 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Fáze tvůrčího procesu podle H. Poincaré

(in Pechačová, 1992, s. 124)

1. Příprava – zahrnuje orientaci v problému, promyšlení, co je podstatné. V případě vědecké práce (i diplomové) by měla přípravná fáze obsahovat i studium literatury. Základní otázku je třeba jasně definovat, aby i odpověď byla jednoznačná.

V situaci zařizování pokoje a množství knih, si také musím zformulovat problém:

A. Tyto knihy všechny potřebuji umístit v pokoji budu řešit jinak, než

B. informace v těchto knihách obsažené potřebuji ve svém pokoji.

2. Inkubace – je fáze, kdy jedinec rozvíjí aktivitu a hledá různá vhodná řešení.Vymýšlí jaké postupy povedou k cíli, zkouší porovnávat odlišné přístupy, pozměňuje dříve úspěšné postupy na nový problém, uplatňují se jednotlivé faktory tvořivosti (viz.Guilford). Přeměřujete police, zkoušíte, kolik nových by se jich vešlo místo postele, až si uvědomíte, že na knihách spát přeci jen nebudete.

3. Iluminace je fází kdy uplatňuje nejcharakterističtější se momentem v tvůrčí činnosti inspirace, intuice. Je to moment, kdy údajně Archimédes vyskočil z vany s výkřikem: Heuréka!, poté co si uvědomil princip nadlehčování těles v kapalině.

Co se v té chvíli stalo? Informace polozapomenuté i současné, zkušenosti z dřívějška, zkušenosti z podobných i odlišných situací, to vše bylo intenzivně zpracováváno na nevědomé úrovni, pravděpodobně v oblastech pravé hemisféry, která nepracuje přísně logicky, ale jak již bylo uvedeno dříve, spíše globálně. Ve chvíli, kdy polevila intenzivní analyticko-logická práce vědomí, unavené vědomí odpočívalo, mohlo dojít k průniku nevědomých obsahů do vědomí. Staré podněty se spojují s novými, informace nabývají jiné významy, spojují se zdánlivě nespojitelné obsahy a vzniká nové originální řešení problémů, který se zdál neřešitelný. Vnějším projevem nalezení řešení bývá silný emociální projev radosti a vnitřního uspokojení, tím větší, čím víc času a energie jste řešení problému věnovali.

Napadne vás, že A. se dají umístit police i pod stropem a pod zvýšenou postelí, a B. že můžete počet knih zredukovat, přečtené romány a detektivky odvézt na chatu nebo věnovat do ústavu, slovníky si pořídit v digitální podobě a nechat si jen oblíbené knížky, ke kterým se rádi vracíte a vedle kterých už se do pokoje vejdete.

4. Verifikace- ověření v praxi, je stadium, kdy zkoušíte, zda vytvořený postup, bude úspěšný, povede k žádoucímu cíli. Často se ukáže, že jste při řešení opomněli podstatná fakta a budete se muset hledat jiné řešení.

Rozvoj tvořivosti

Každé malé dítě je zvídavé, zkoumá možnosti předmětů kolem sebe, nemá ještě vytvořeny schémata vnímání ani používání předmětů a tak vše kolem sebe k čemu se dostane používá nejrůznějšími způsoby. Často nejsou tyto jeho “experimenty” okolím dostatečně oceněny.

Témata, do kterých materiál patří