Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Na samém začátku je nejdůležitějším počinem správná volba zapisovatele. Ten musí být schopen naprosté nestrannosti a mít přirozenou autoritu k vytvoření a udržení potřebné atmosféry. Nikdo nesmí být opomíjen ani zesměšňován.
V jeho první fázi členové týmu ventilují, jaké problémy pociťují (které by se měly řešit). Vedoucí týmu je zapisuje. Po vyčerpání vhodných témat přidělí každému ze skupiny určitý počet bodů k označení těch problémů (může být jeden i několik), které vidí jako stěžejní. Tyto body jsou pak sečteny a dále se pracuje pouze na problému, který “vyhrál”.
Ve druhé fázi se všichni soustředí na zvolený problém a objasní si, oč jim vlastně jde. Dále pak všichni navrhují různá možná řešení. Podporujeme i “hloupé” nápady, protože na jejich základě může vzniknout i návrh velice chytrý. Zde musí vedoucí diskuse (zapisovatel) v jisté fázi vývoje počítat s určitým opadnutím zájmu a nátlakem skupiny na ukončení druhé fáze. (To nastává většinou poté, co jsou zapsány všechny “rozumné” nápady, které už byly mnohokrát “přemílány”). Je nutné, aby tomuto tlaku nepodlehl a podněcoval k nápaditosti. Teprve potom začínají padat bariéry tvořivosti (které máme sami v sobě) a navrhujeme řešení, která by nás na počátku ani nenapadlo vypustit z úst. Na závěr opět každý oboduje (tentokrát už bez legrace) a řešení, která se mu zdají jako nejlepší možná. K tomu znova každý dostane určitý počet bodů (opět všichni stejně, ale o něco více, než v první etapě). Vybereme ne jedno, ale několik nejlépe hodnocených řešení a s těmi budeme pracovat dál.
Při třetím kroku odhlédneme od druhé fáze a vrátíme se k samotnému problému. Musíme stanovit kritéria jeho kladného vyřešení. Snažíme se volit ta nejvíce závažná (a pokud možno také o stejné míře závažnosti), ale čím více jich máme, tím lépe. Je zde nutná naprostá upřímnost.
Ve čtvrté fázi sestavíme tabulku, kde ve sloupcích budou zapsána jednotlivá kladná kritéria, v řádcích pak ta nejlepší řešení z druhého kroku. Potom už pouze jedeme po řádcích a tam, kde řešení splňuje kritérium, děláme plus, kde nesplňuje, pak mínus. Může se nám stát, že zjistíme, že s některým ze zvolených kriterií nemůžeme takto pracovat. Pak jej škrtneme v celém sloupci a snažíme se nalézt nějaké jiné.
V posledním kroku vybíráme z navržených řešení to, které zaznamenává nejvíc kladů. (Pokud by však počet plusů nedosahoval asi 80% ze všech možných, měli bychom ještě hledat další řešení a další kriteria, tj. začít jindy a téměř od začátku.)
Otázky a cvičení ke kapitole:
1. Jaký je vztah tvořivosti a inteligence?
2. Rozdíl mezi konvergentním a divergentním myšlením.
3. Jak je možno tvořivost rozvíjet?
4. A co tvoří překážky v tvořivost jedince?