Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2. Otevřenost nové zkušenosti, odhodlanost zkusit něco nového, síla nést úzkost z nejistého výsledku, síla přetvářet tuto nejistotu naopak v další zdroj energie, brát jí jako výzvu “ to zvládnu!”,
3. Sebeovládání a odpovědnost, souvisí se schopností překonávání vlastního strachu z posměšků, neúspěchů, překonávání vlastních emociálních barier, které mnohé lidi odradí od pokusů něco tvořit. Podřízení se tvůrčí činnosti.
4. Aktivita ve vytváření nových struktur a souvislostí ze zdánlivě zcela nesouvisejících předmětů, tvořiví jedinci si věří a dokáží vytvářet nové vztahy, kde je jiní lidé nevidí (Třeba na výstavě uměleckých kuriozit můžete spatřit jídelní talíř s odtokem od vany, hrneček s uchem uvnitř.) Tvůrčí aktivita může být i zdrojem radosti a uspokojení tvůrčích jedinců, souvisí s upokojováním seberealizačních potřeb člověka.
5. Pružnost ve způsobech poznávání střídavě na různých úrovních myšlení, pružnost ve využívání obou úrovní myšlení, analyticko-syntetického, konvenčního, závislého na vzdělání, kulturním prostředí evropských oblastí i globálních emociálních způsobů poznávání, typických spíše pro pravou polovinu mozku, které umožňuje překračování myšlenkových stereotypů.
Mezi vnější činitele, které ovlivňují tvořivost, tedy mohou jí rozvíjet, ale naopak i brzdit patří především :
1. výchovné přístupy klasický vzdělávací systém je založený v našich kulturních podmínkách již od středověku na autokratickém postoji učitelů k žákům, vyžaduje poslušnosti, podřídivosti a průměrnosti. Vše, co vybočuje z průměru je problematické, ruší a je potlačováno, ať jde o následky poruch a nedostačivosti, nebo tvořivosti a originality.
2. Tlak ke konformitě a odmítání odlišností patří k obecnějším tlumivým vlivům na tvořivost. Ve skupině je konformita a podobnost jedinců jedním z nutných předpokladů ke vzájemnému spolehlivému dorozumívání a vnímání členů skupiny, což může vést až k tlaku na trestání odlišností, ke ztrátě individuality jedinců ve skupině.
3. Kulturní stereotypy v obecném povědomí společnosti je odlišné chápáno jako něco abnormálního, lidé se většinou snaží příliš nevybočovat.
Bariery tvořivosti
Tedy vnější i vnitřní příčiny snižující tvořivost je možné dělit i podobně na bariery:
sociální – které, zahrnují výše uvedené kulturní vzorce, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory – třeba “humor nepatří do seriozní vědecké práce”, tlak ke konformitě
emociální – vlastní strach, že udělám chybu, neschopnost nést riziko neúspěchu neobvyklých řešení, přednost tomu kritizovat a posuzovat ostatní než být zranitelným tvůrcem a “nést svojí kůži na trh”, nezájem o věci, které jsou problematické a je třeba je řešit novými způsoby, nadměrná touha po rychlém úspěchu a nechuť zdržovat se nejistým.