Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (379 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2. Otevřenost nové zkušenosti, odhodlanost zkusit něco nového, síla nést úzkost z nejistého výsledku, síla přetvářet tuto nejistotu naopak v další zdroj energie, brát jí jako výzvu “ to zvládnu!”,

3. Sebeovládání a odpovědnost, souvisí se schopností překonávání vlastního strachu z posměšků, neúspěchů, překonávání vlastních emociálních barier, které mnohé lidi odradí od pokusů něco tvořit. Podřízení se tvůrčí činnosti.

4. Aktivita ve vytváření nových struktur a souvislostí ze zdánlivě zcela nesouvisejících předmětů, tvořiví jedinci si věří a dokáží vytvářet nové vztahy, kde je jiní lidé nevidí (Třeba na výstavě uměleckých kuriozit můžete spatřit jídelní talíř s odtokem od vany, hrneček s uchem uvnitř.) Tvůrčí aktivita může být i zdrojem radosti a uspokojení tvůrčích jedinců, souvisí s upokojováním seberealizačních potřeb člověka.

5. Pružnost ve způsobech poznávání střídavě na různých úrovních myšlení, pružnost ve využívání obou úrovní myšlení, analyticko-syntetického, konvenčního, závislého na vzdělání, kulturním prostředí evropských oblastí i globálních emociálních způsobů poznávání, typických spíše pro pravou polovinu mozku, které umožňuje překračování myšlenkových stereotypů.

Mezi vnější činitele, které ovlivňují tvořivost, tedy mohou jí rozvíjet, ale naopak i brzdit patří především :

1. výchovné přístupy klasický vzdělávací systém je založený v našich kulturních podmínkách již od středověku na autokratickém postoji učitelů k žákům, vyžaduje poslušnosti, podřídivosti a průměrnosti. Vše, co vybočuje z průměru je problematické, ruší a je potlačováno, ať jde o následky poruch a nedostačivosti, nebo tvořivosti a originality.

2. Tlak ke konformitě a odmítání odlišností patří k obecnějším tlumivým vlivům na tvořivost. Ve skupině je konformita a podobnost jedinců jedním z nutných předpokladů ke vzájemnému spolehlivému dorozumívání a vnímání členů skupiny, což může vést až k tlaku na trestání odlišností, ke ztrátě individuality jedinců ve skupině.

3. Kulturní stereotypy v obecném povědomí společnosti je odlišné chápáno jako něco abnormálního, lidé se většinou snaží příliš nevybočovat.

Bariery tvořivosti

Tedy vnější i vnitřní příčiny snižující tvořivost je možné dělit i podobně na bariery:

sociální – které, zahrnují výše uvedené kulturní vzorce, sociální skupinové normy, společenská tabu, názory – třeba “humor nepatří do seriozní vědecké práce”, tlak ke konformitě

emociální – vlastní strach, že udělám chybu, neschopnost nést riziko neúspěchu neobvyklých řešení, přednost tomu kritizovat a posuzovat ostatní než být zranitelným tvůrcem a “nést svojí kůži na trh”, nezájem o věci, které jsou problematické a je třeba je řešit novými způsoby, nadměrná touha po rychlém úspěchu a nechuť zdržovat se nejistým.

Témata, do kterých materiál patří