Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (379 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

kognitivní – jsou působeny zafixováním, pevných představ funkcí předmětů a upevněním postupů řešení, neschopností vybočit ze “zaběhlých myšlenkových kolejí” při řešení nového problému, myslíme, tak, jak jsme se to naučili ve škole a v životě, podle určitých převzatých percepčních a myšlenkových schémat. Řešení, pak najde někdo, kdo se nenaučil, že to “nejde”.

Vlastnosti tvořivosti

F. P. Guilford na základě rozsáhlého výzkumu vytvořil trojrozměrný model intelektu. Mezi způsoby jak jsou informace zpracovávány rozlišuje mimo paměti, rozpoznávání nových informací i konvergentní a divergentní myšlení.

Konvergentní myšlení představuje vyvíjení logických závěrů jediným možným postupem třeba na principu dedukcí.

Divergentní myšlení představuje tvoření informací z informace původní, klade se důraz na novost, množství a význam těchto alternativ. Psychometricky stanovil Guilford tyto vlastnosti divergentního myšlení- tvořivosti:

1. plynulost - fluenci, schopnost plynule si vybavovat slova, je zkoušena na úkolech, kdy je žádáno třeba říci co nejvíc podstatných jmen za minutu, nebo co nejvíc slov od jednoho písmene (cvičení:“Napište povídku od písmene P!”)

2. pružnost – flexibilita, schopnost pohotovost přizpůsobovat a užívat osvojené informací, vědomosti a zkušenosti v nových situacích.

3. propracování – elaborace, schopnost dotáhnout a správně zpracovat daný námět, dokreslit tvary do smysluplných obrazců(viz. cvičení: Nejen vymyslet nová seskupení tvarů, ale i je domyslet a pojmenovat.)

4. původnost – originalita, schopnost nově zpracovat námět, vypracovat neobvyklé řešení, které se vyskytne jen asi v 10% případů

5. citlivost - senzitivita, schopnost postihnout podstatu, jádro problému, a tím se zabývat

6. redefinice- schopnost podívat se na problém novým pohledem, jinak než dosud, schopnost najít nový směr řešení.(Cvičení: “ Sestav z 6 zápalek 4 rovnostranné trojúhelníky tak, aby každá strana byla tvořena jednou zápalkou!” Řešení je v redefinování problému.)

Tyto základní vlastnosti souvisí s tím co je požadováno po tvořivé osobnosti. V mnoha inzerátech si můžete přečíst: “Hledáme flexibilního inženýra, do 30 let, s praxí v oboru …..”, ostatní vlastnosti, nezbytné pro samostatná správná řešení pracovních úkolů se tiše předpokládají, nebývá psáno.. “schopného originálně a fluentně řešit úkoly..”. Flexibilita, tak bývá chápána jako synonymum tvořivé osobnosti, vlastně zaměňována s kreativitou..

10.3 Tvůrčí proces

Problematika tvořivosti se překrývá s problematikou heuristiky (z řeckého heurisko-nalézám) v oblasti hledání postupů, metod řešení, v oblasti nauky o kreativních postupech. “Heuristické programy obsahují pravidla nacházení nových řešení na rozdíl od algoritmů, které obsahují již známé způsoby řešení. Jedním takovým pravidlem je např.: “Začni nejprve analýzou cíle a nikoliv zkoumáním vstupních údajů.” (Nakonečný, 1995, str.97)

Témata, do kterých materiál patří