Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kompletní shrnutí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (175.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Účinnost právního aktu – norma je způsobilá vyvolávat účinky sledované právotvůrcem

Legisvakanční doba – doba mezi platností a účinností právní normy, obvykle bývá 15-ti denní, ale někdy může být nulová (tzn. platnost a účinnost splývá)

Lex specialis

Nepravá retroaktivita

Vyhlášením se stává zákon:

  1. schválený

  2. účinný

  3. je zapsaný v právním řádu

Vyhlášením se zákon stává

  1. schválený

  2. účinný

  3. nezměnitelný,

Legisvakanční lhůta

  1. doba mezi platnosti a účinností

  2. začíná promulgaci

Dočasná norma je

  1. obsahuje údaje o tom, kdy končí

  2. je retroaktivní

  3. může být zrušena ústavním soudem

  1. Vybrané příklady ze Sbírky příkladů z teorie práva (str. 117-132)

IV.4.A.8, IV.4.A.9, IV.4.A.12

Tvorba práva

Výpisky – Harvánek (str. 221-233) + přednáška – Polčák

Tři pohledy na vznik práva a tvorbu právních norem:

  1. přirozenoprávní a historickoprávní koncepce: Snaží se ospravedlnit právní řád a jeho důsledek – státní moc – odvoláním se na Boha, přírodu, lidskou přirozenost nebo jinou transcendentální autoritu (škola přirozeného práva) či na přesvědčení národa (historickoprávní škola).

  2. pozitivisticko-právní náhled: Je vázáno na normotvůrce, určitého postupu při přijímání právních norem. Pozitivní právo musí být stanovené. Je měnitelné.

  3. samovolná tvorba práva: Právo stanovené např. obyčejem.

Normotvorba – tvorba norem všech těchto tří systémů norem.

Právotvorba – užší pojem, je to tvorba norem POUZE právních. Právo = normativní vůle státu. Právo neomezujeme pouze na zákony.

Zákonodárství (legislativa): Tvorba pramenů práva nejvyšší a vyšší právní síly (nepatří do toho tvorba podzákonných předpisů. Když si obec tvoří vyhlášku, je to normotvorba, je to právotvorba, ale není to zákonodárství).

Formální náležitosti legislativního procesu:

  1. Legislativní pravomoc – způsobilost státních orgánů vydávat NPA.

    1. nepodmíněná u orgánů, které mohou kdykoliv vydat právní normu (parlament, vláda – mají generální zmocnění k vydávání předpisů)

    2. podmíněná u orgánů, jejichž legislativní činnost je vázána na existenci určité podmínky (např. ministerstvo může vydat předpis jen na základě zmocnění).

V ČR jsou následující orgány s legislativní pravomocí:

  • Parlament ČR

  • Vláda ČR

  • Ministerstva a jiné správní orgány

  • Orgány územní samosprávy

  1. Legislativní působnost (kompetence) – vymezení okruhu společenských vztahů, v nichž je státní orgán způsobilý k úpravě společenského vztahu normou práva.

  1. omezená, v případě, že je rozsah upravovaných vztahů zákonem omezen (např. zastupitelstva obcí mohou podle ústavy v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky).

  2. neomezená v případech, kdy může státní orgán upravovat právními normami všechny společenské vztahy (obec, ministerstva)

Témata, do kterých materiál patří