Kompletní shrnutí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Účinnost právního aktu – norma je způsobilá vyvolávat účinky sledované právotvůrcem
Legisvakanční doba – doba mezi platností a účinností právní normy, obvykle bývá 15-ti denní, ale někdy může být nulová (tzn. platnost a účinnost splývá)
Lex specialis
Nepravá retroaktivita
Vyhlášením se stává zákon:
schválený
účinný
je zapsaný v právním řádu
Vyhlášením se zákon stává
schválený
účinný
nezměnitelný,
Legisvakanční lhůta
doba mezi platnosti a účinností
začíná promulgaci
Dočasná norma je
obsahuje údaje o tom, kdy končí
je retroaktivní
může být zrušena ústavním soudem
Vybrané příklady ze Sbírky příkladů z teorie práva (str. 117-132)
IV.4.A.8, IV.4.A.9, IV.4.A.12
Tvorba práva
Výpisky – Harvánek (str. 221-233) + přednáška – Polčák
Tři pohledy na vznik práva a tvorbu právních norem:
-
přirozenoprávní a historickoprávní koncepce: Snaží se ospravedlnit právní řád a jeho důsledek – státní moc – odvoláním se na Boha, přírodu, lidskou přirozenost nebo jinou transcendentální autoritu (škola přirozeného práva) či na přesvědčení národa (historickoprávní škola).
-
pozitivisticko-právní náhled: Je vázáno na normotvůrce, určitého postupu při přijímání právních norem. Pozitivní právo musí být stanovené. Je měnitelné.
-
samovolná tvorba práva: Právo stanovené např. obyčejem.
Normotvorba – tvorba norem všech těchto tří systémů norem.
Právotvorba – užší pojem, je to tvorba norem POUZE právních. Právo = normativní vůle státu. Právo neomezujeme pouze na zákony.
Zákonodárství (legislativa): Tvorba pramenů práva nejvyšší a vyšší právní síly (nepatří do toho tvorba podzákonných předpisů. Když si obec tvoří vyhlášku, je to normotvorba, je to právotvorba, ale není to zákonodárství).
Formální náležitosti legislativního procesu:
Legislativní pravomoc – způsobilost státních orgánů vydávat NPA.
nepodmíněná u orgánů, které mohou kdykoliv vydat právní normu (parlament, vláda – mají generální zmocnění k vydávání předpisů)
podmíněná u orgánů, jejichž legislativní činnost je vázána na existenci určité podmínky (např. ministerstvo může vydat předpis jen na základě zmocnění).
V ČR jsou následující orgány s legislativní pravomocí:
-
Parlament ČR
-
Vláda ČR
-
Ministerstva a jiné správní orgány
-
Orgány územní samosprávy
Legislativní působnost (kompetence) – vymezení okruhu společenských vztahů, v nichž je státní orgán způsobilý k úpravě společenského vztahu normou práva.
omezená, v případě, že je rozsah upravovaných vztahů zákonem omezen (např. zastupitelstva obcí mohou podle ústavy v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky).
neomezená v případech, kdy může státní orgán upravovat právními normami všechny společenské vztahy (obec, ministerstva)