Kompletní shrnutí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Po uplynutí legisvakanční doby nastává období realizace práva.
Testové otázky z předchozích let
Jakou funkci má v ČR funkce veta (veto prezidenta republiky)? – Funkce veta prezidenta republiky má u nás suspensivní (odkladnou) formu (na rozdíl od absolutního veta, které se používá např. v Radě bezpečnosti OSN). Tedy prezident může odmítnout návrh zákona schválený Parlamentem, ale může být následně přehlasován nadpoloviční většinou poslanců
generální zmocnění (vysvětlit, o co jde + kdo jím disponuje)
věcný záměr zákona:
schvaluje parlament a podepisuje prezident
je realizován interními instrukcemi
není všeobecně závazný
co je ve sbírce zákonů
nařízení vlády
vyhlášky ministerstev
vyhlášky nejvyšších správních orgánů
Vybrané příklady ze Sbírky příkladů z teorie práva (str. 38-57)
II.1.4, II.1.5, II.1.12
Legislativní činnost vlády a tvorba podzákonných předpisů
Výpisky – Harvánek (str. 234-246)
Legislativní činnost vlády:
Vypracování návrhů zákonů Parlamentu ČR
Vypracování a projednání zásad zákona = podklad, na jehož základě mohou vláda a výbory sněmoven Parlamentu posoudit, zda je navrhovaná právní úprava efektivní a účelná. V zásadách se vymezí cíle, motivace, případně výhody i nevýhody navrhovaného řešení. Součástí zásad je i ekonomický a právní rozbor. Za vypracování zásad odpovídá příslušný ústřední orgán, do jehož resortu úprava spadá. Návrh zásad se po projednání uvnitř ústředního orgánu rozešle k věcnému posouzení všem ústředním orgánům – připomínkové řízení.
Předložený návrh zásad se dá k posouzení legislativní radě vlády ČR, která k nim zaujme stanovisko. Po projednání vypracuje předkladatel na základě usnesení vlády ve spolupráci s legislativní radou konečné znění.
Schválené zásady předloží vláda ČR předsedovi PSP ČR k dalšímu ústavnímu projednání.
Vypracování a projednání návrhu zákona: Na základě schválených zásad vypracuje příslušný ústřední orgán (ministerstvo) návrh zákona.
K návrhu zákona se vypracovává důvodová zpráva, která výstižně hodnotí stávající právní a ekonomický stav s uvedením důvodů nové právní úpravy.
Při předložení návrhu zákona je předkladatel povinen vládu informovat, jak bylo vyhověno doporučením výborů sněmoven Parlamentu k zásadám zákona. Vláda o tom podá Parlamentu zprávu.
Návrh zákona je po sdělení stanoviska legislativní rady projednán ve vládě. Po tomto projednání vypracuje předkladatel na základě usnesení vlády ve spolupráci s legislativní radou konečný text vládního návrhu zákona. Ten podepisuje předseda vlády a příslušný člen, jenž návrh vládě předložil.
Vypracování a projednání prováděcích předpisů.
Nařízení vlády: Shodné kroky jako při vypracování návrhu zásad zákona, vypracovává se pouze paragrafované znění, které se předkládá vládě spolu s důvodovou zprávou. Po projednání nařízení ve vládě vypracuje navrhovatel na základě usnesení vlády jeho konečné znění. Nařízení vlády podepisuje předseda vlády.