Kompletní shrnutí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka na právní obyčej, ale strašně divně zadaná:
-
něco s rei něčím
-
si nevzpomenu
-
jestli musí být vždy psaný.
Mezinárodní smlouvy
-
Publikují se ve sbírce m. smluv
-
Něco
-
Jsou právně závazné pro členské státy
Judikatura
-
Formální pramen práva
-
Platí v kontinentální Evropě
-
Má argumentační závaznost
Vybrané příklady ze Sbírky příkladů z teorie práva (str. 59-81)
Nic
Právní řád České republiky
Výpisky – Harvánek (str. 274-291)
Rozdělení právních normativních aktů dle absolutně chápané právní síly:
-
Primární normativní akty: Jsou vydávány orgány zastupitelskými, volenými.
-
Ústava, ústavní zákony;
-
Zákony;
-
Zákonná opatření Senátu: Vydává Senát v případě rozpuštění Poslanecké sněmovny ve věcech, které nesnesou odklad. Mají stejnou právní sílu i účinky jako zákony. Musejí projít zpětným schválením, tzv. retihabicí, na prvním jednání PS. V opačném případě pozbývají platnosti. Senát nemůže přijímat zákonná opatření ve věcech Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, volebního zákona a mezinárodních smluv. Zákonné opatření Senátu může navrhnout jen vláda;
-
Normativní smlouvy: Mezinárodní smlouvy, kolektivní smlouvy, veřejnoprávní smlouvy;
-
Obecně závazné vyhlášky obcí a krajů v samostatné působnosti.
-
Sekundární akty: Jsou vydávány orgány výkonnými a orgány veřejné správy, tj. orgány, které vznikají převážně jmenováním. Jejich vznik je možný na základě aktů primárních a jejich funkcí je zkonkretizování obecnější právní úpravy.
-
Rozhodnutí prezidenta;
-
Nařízení vlády;
-
Právní předpisy ministerstev a správních orgánů;
-
Akty orgánů územní samosprávy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.
Rozdělení dle relativně chápané právní síly:
Původní (originální) akty: Jsou jimi vždy akty ústavní, pravidelně zákonné akty, s výjimkou situace, kdy jsou odvozeny od ústavních, a obecně závazné vyhlášky zastupitelstev v samostatné působnosti;
Odvozené (derivativní) akty (prováděcí předpisy): Rozhodnutí prezidenta republiky, nařízení vlády, vyhlášky ministerstev a jiných správních úřadů, nařízení rady obce nebo kraje v přenesené působnosti.
Nálezy Ústavního soudu: Ústavní soud neřadíme do tzv. obecného soudnictví. Může tak činit pouze na návrh zákonem stanovených subjektů, nemá pravomoc tak činit ex officio. Prakticky kdokoliv se může na ÚS obrátit s návrhem na zrušení části předpisu, jestliže v návrhu o ústavní stížnosti tvrdí, že tímto ustanovením bylo porušeno některé z jeho základních práv a svobod. Ústavní soud působí jako negativní zákonodárce, protože má pravomoc neústavní normy rušit, nikoliv nahradit pozitivním zněním předpisu.
Normativní právní akty podle síly:
nejvyšší (ústava, ústavní zákony, Listina základních práv a svobod)
vyšší (zákony, zákonná opatření senátu – při rozpuštění Posl.sn., normativní smlouvy)
nižší (nařízení vlády, vyhlášky ministerstev a ústředních orgánů státní správy (NKÚ, ČNB), obecně závazné vyhlášky krajů a obcí – samostatná působnost, nařízení krajů a obcí – přenesená působnost)