Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kompletní shrnutí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (175.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Dodržení stanovené procedury při vydávání právních norem.

  2. Dodržení principu hierarchie právních norem.

Materiální náležitosti legislativního procesu – viz Polčákova přednáška:

Efektivita – předpis skutečně funguje, tzn., reguluje společnost tak, jak si to právotvůrce představoval. Znalosti uplatňované:

  1. Znalosti faktografické – vím, jaký je stav společnosti a kam by se měla společnost ubírat (práce pro politiky).

  2. Znalosti normativní – znalost současného stavu platného práva (práce pro právníky).

  3. Znalosti doktrinální – znalosti oborů, kterých se nová úprava dotýká (práce pro experty).

  4. Znalosti aplikační – říct si, jakého následku chceme předpisem dosáhnout. Předpis je nutno po jeho vydání sledovat a hodnotit, jestli bylo dosaženo nebo ne.

Průběh legislativního procesu:

  1. Zadání (politická objednávka) – věcný záměr zákona: Ve volné formě je zadáno, o čem by předpis měl být. K jeho projednávání slouží zvláštní orgán – legislativní rada vlády. Vedou se o tom různé neformální odborné debaty.

  2. Návrh paragrafovaného znění – práce pro legislativce (profese). Současně s paragrafovaným zněním má vznikat důvodová zpráva, která vysvětluje obsah jednotlivých ustanovení. Paragrafované znění znovu projednává legislativní rada.

  3. Projednávání – v poslanecké sněmovně.

    1. První čtení: Návrh se hodnotí jako celek, nekoná se podrobná průprava a hlasuje se o tom, jestli má smysl se tím zabývat. Zákonem se pak zabývá výbor a zpravodaj výboru řekne své stanovisko.

    2. Druhé čtení: Každý poslanec má právo přidat pozměňovací návrh.

„Legislativní přílepek“ – přilepení naprosto nesouvisejícího předpisu, podle ústavního soudu se jedná o vadu procesu právotvorby. Dostane-li se k ÚS, ten ho ruší.

  1. Třetí čtení

  1. Projednávání – v senátu:

    1. Senát se tím nezabývá

    2. Senát schválí

    3. Senát zamítne PSP ČR může přehlasovat

    4. Senát zamítne s pozměňovacím návrhem PSP ČR může přijmout, nebo nepřijmout.

  2. Fáze podepisování – nejdůležitější je podpis prezidenta – právo veta – prezident provádí tak, že oznámí PSP ČR, že zákon nepodepsal. Pokud pouze zákon nepodepíše, ale nevrátí, předpis se považuje za platný, jedná se pouze o vyjádření prezidentova nesouhlasu. Prezident nemůže vetovat např. státní rozpočet nebo mezinárodní smlouvu.

Tímto skončila fáze projednávání a schvalování a vznikl NEZMĚNITELNÝ PRÁVNÍ AKT. Změnit jej lze pouze zvláštním právním předpisem – NOVELIZACÍ. Dále následuje PUBLIKACE (promulgace – pozor na odlišný význam s římským právem) neboli vyhlášení. Okamžikem vyhlášení je předpis PLATNÝ. Předpisy s celostátní působností (zákony, nařízení vlády, vyhlášky ministerstev, vyhlášky ústředních orgánů) – Sbírka zákonů. Kraje – Věstník právních předpisů kraje + internet. Obecní právní předpisy – obecní úřední deska + internet. Právní předpisy EU – Úřední věstník EU. V současnosti vzniká, ale zatím neexistuje projekt E-sbírka.

Témata, do kterých materiál patří