Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Spolkový kancléř
-
volen současně s vládou, stojí v čele spolkové kanceláře (spolkový kancléř není ve Švýcarsku premiérem ani předsedou parlamentu, je šéfem úřadu spolkové rady vlády, které má zajišťovat její agendu, činnost – ale zaměstnanci spolkové kanceláře působí ve výborech a komisích parlamentu)
-
má silnou pozici, je volen (stejně jako spolková vláda) a je na spojnici mezi vládou a parlamentem (proto se této formě vlády říká také direktoriální)
53. Demokracie a její formy. Znaky demokracie z hlediska státovědy
Demokracie a její formy
-
demokracie je polyvalentním pojmem, který je chápán různě a bývá zkoumán z mnoha hledisek
-
rozlišujeme formu přímé demokracie a zastupitelské demokracie
-
existuje více než 300 definic pojmu demokracie
Znaky demokracie z hlediska státovědy
-
třídní pojetí demokracie: ve společnosti by měly existovat jenom spřátelené třídy
-
obecné pojetí: obecná pravidla konstitucionalismu (vláda většiny, ochrana menšiny, vláda na čas)
-
státní moc by měla sloužit obecným potřebám a blahu celé společnosti
-
způsob výkonu moci ve státě formami přímé a zastupitelské demokracie (často i jejich kombinace)
-
respektování plurality názorů, nepřípustnost bránění ve svobodné soutěži politických stran a jiných subjektů
princip většiny: prostředkem k dosažení rozhodnutí je určení stanoviska většiny
princip ochrany menšiny: menšina má možnost stát se většinou, poměrné zastoupení při volbách atd.
princip vlády na čas: třeba dodržet lhůty nepřesahující pravidelná volební období; možnost kontroly nositele moci, jeho vystřídání a možnost menšiny stát se většinou
princip vyloučení násilné vlády: tím je zachována pluralita a jsou jí poskytovány legální prostředky ochrany
princip práva na odpor: dovádí předchozí princip do konce
Rovnost členů společnosti
-
všichni mají možnost (někdy i povinnost) účasti na rozhodování o veřejných záležitostech a jejich účast má stejný význam jako účast každého jiného
-
rovnost zájmů skupin soupeřící o moc, např. sociálních, profesních, náboženských, národnostních apod.
Svoboda
-
nejde o svobodu jedince (to jsou problémy formy státního režimu), ale o svobodu občanské společnosti
Vládnutí v podmínkách právního státu
-
stát je ideologicky a nábožensky neutrální
-
existence hierarchie právních norem v čele s ústavou, zákony jsou základ uspořádání právního systému
-
uplatňování státní moci jen v případech, mezích a způsobem stanoveným zákonem, stát je vázán svým právem a svými mezinárodními závazky
-
dělba státních funkcí mezi zákonodárnou, výkonnou a soudní
-
kontrola ústavnosti cestou ústavního soudu a zákonnosti i cestou obecných soudů
-
nezávislost soudů a soudců
-
jedinec může činit, co není zákonem zakázáno
-
ochrana základních práv a svobod soudní mocí, zajištění práva na spravedlivý proces před nezávislým soudem
-
rovnost před zákonem a před soudem
-
jen zákon stanoví, co je trestným činem a jaký trest se za to ukládá, zákaz retrospektivy