Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • po zvolení je kancléř jmenován spolkovým prezidentem a navrhuje mu ministry (členy spolkové vlády), prezident jim nemusí vyslovovat důvěru (kancléř má kromě výběru ministrů legitimitu rozhodovat o základních zásadách vnitřní a zahraniční politiky ­ tzv. kancl. princip)

  • resort princip: ­ každý člen vlády odpovídá za svěřený resort

  • kolegial princip: ­ případné spory mezi členy spolkové vlády se řeší ve vládě jednáním a hlasováním

  • dojde-li spolkový sněm k závěru, že kancléř tyto principy nesleduje, vyslovuje mu nedůvěru prostřednictvím konstruktivního vyslovení nedůvěry; ­ po uplynutí 48 od vyslovení nedůvěry musí zvolit nástupce (když jej nezvolí, původní kancléř zůstává ve funkci)

  • specifikum racionalizace je, že tradiční pro parlamentarismus je tzv. destruktivní nedůvěra (vysloví nedůvěru, avšak neřeší, kdo bude nástupcem)

  • kancléř může požádat o vyslovení důvěry sněm, může to spojit s návrhem zákona (pokud sněm nevysloví důvěru, má prezident 3 týdny na to, aby zvážil, zda nerozpustí spolkový sněm)

  • nouzový stav zákonodárství: ­ kancléř může požádat prezidenta se souhlasem spolkové rady (= druhá komora parlamentu, která vzniká na základě delegace vlád spolkových zemí) v případě návrhu zákona, který prohlásil za naléhavý, o vyhlášení nouzového stavu zákonodárství, se kterým spolkový sněm vyslovil nesouhlas nebo ho přijal v jiné podobě

  • tento nouzový stav může spolkový prezident vyhlásit na 6 měsíců pouze jednou v průběhu jednoho funkčního období téhož spolkového kancléře

52. Forma vlády shromáždění

  • projevuje se zde dělba práce, ne dělba moci

  • ústavně – právní uspořádání

Vláda

  • je kolektivní orgán, který se považuje za tzv. ausschußregierung (vláda považována za výbor parlamentu)

  • je sedmičlenná, složena z pěti ministrů, viceprezidenta a prezidenta (ti jsou voleni z členů vlády na 1 rok – dochází k rotaci funkcí; každý ji může zastávat jen jeden rok za sebou, viceprezident se může stát prezidentem, naopak ne)

  • prezident řídí činnost vlády (má postavení předsedy vlády), ve vztahu k zahraničí plní pouze ceremoniální funkce (někdy se říká, že se jedná o kolektivní hlavu státu)

  • jednací kvórum je pětičlenné, pro rozhodnutí je třeba dosáhnout prostou většinu

  • do 70. let 20. století vláda projednávala všechny otázky jako kolektivní orgán, postupně v některých otázkách svého resortu mohl přijímat rozhodnutí ministr (uplatňuje se tzv. monokratický princip ve vztahu k příslušnému resortu)

  • uplatňuje se zde i několik ústavních zvyklostí a obyčejů

  • základem je hledání konsensů (konsensuální demokracie, užívání přímé demokracie)

  • ve vládě by měli být stejným dílem francouzsky a německy mluvící členové a jeden Švýcar z italsky mluvícího kantonu

  • minimálně jedním členem vlády by měla být žena

  • při sestavování vlády by měl parlament dbát na to, aby byli rovnoměrně zastoupeni starší a mladší členové (délkou funkce, ne stářím)

  • základem je inkompabilita funkcí s jakoukoli jinou funkcí ve své sféře

  • má se dbát o rovnoměrné zastoupení všech kantonů, ale Zurich, Bern a Vaud musí být zastoupeny vždy

  • mělo by se dbát o rovnoměrné zastoupení katolické, socialistické, radikální strany a alespoň jeden člen by měl být ze strany agrární

  • vláda realizuje politický program a kromě toho je povinna každý den realizovat nařízení parlamentu

  • postupně se začíná objevovat nový úhel pohledu – parlament nemůže vyslovit vládě nedůvěru po celé funkční období, současně vláda nemůže požádat o vyslovení důvěry = silná pozice vlády

Témata, do kterých materiál patří