Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
po zvolení je kancléř jmenován spolkovým prezidentem a navrhuje mu ministry (členy spolkové vlády), prezident jim nemusí vyslovovat důvěru (kancléř má kromě výběru ministrů legitimitu rozhodovat o základních zásadách vnitřní a zahraniční politiky tzv. kancl. princip)
-
resort princip: každý člen vlády odpovídá za svěřený resort
-
kolegial princip: případné spory mezi členy spolkové vlády se řeší ve vládě jednáním a hlasováním
-
dojde-li spolkový sněm k závěru, že kancléř tyto principy nesleduje, vyslovuje mu nedůvěru prostřednictvím konstruktivního vyslovení nedůvěry; po uplynutí 48 od vyslovení nedůvěry musí zvolit nástupce (když jej nezvolí, původní kancléř zůstává ve funkci)
-
specifikum racionalizace je, že tradiční pro parlamentarismus je tzv. destruktivní nedůvěra (vysloví nedůvěru, avšak neřeší, kdo bude nástupcem)
-
kancléř může požádat o vyslovení důvěry sněm, může to spojit s návrhem zákona (pokud sněm nevysloví důvěru, má prezident 3 týdny na to, aby zvážil, zda nerozpustí spolkový sněm)
-
nouzový stav zákonodárství: kancléř může požádat prezidenta se souhlasem spolkové rady (= druhá komora parlamentu, která vzniká na základě delegace vlád spolkových zemí) v případě návrhu zákona, který prohlásil za naléhavý, o vyhlášení nouzového stavu zákonodárství, se kterým spolkový sněm vyslovil nesouhlas nebo ho přijal v jiné podobě
-
tento nouzový stav může spolkový prezident vyhlásit na 6 měsíců pouze jednou v průběhu jednoho funkčního období téhož spolkového kancléře
52. Forma vlády shromáždění
-
projevuje se zde dělba práce, ne dělba moci
-
ústavně – právní uspořádání
Vláda
-
je kolektivní orgán, který se považuje za tzv. ausschußregierung (vláda považována za výbor parlamentu)
-
je sedmičlenná, složena z pěti ministrů, viceprezidenta a prezidenta (ti jsou voleni z členů vlády na 1 rok – dochází k rotaci funkcí; každý ji může zastávat jen jeden rok za sebou, viceprezident se může stát prezidentem, naopak ne)
-
prezident řídí činnost vlády (má postavení předsedy vlády), ve vztahu k zahraničí plní pouze ceremoniální funkce (někdy se říká, že se jedná o kolektivní hlavu státu)
-
jednací kvórum je pětičlenné, pro rozhodnutí je třeba dosáhnout prostou většinu
-
do 70. let 20. století vláda projednávala všechny otázky jako kolektivní orgán, postupně v některých otázkách svého resortu mohl přijímat rozhodnutí ministr (uplatňuje se tzv. monokratický princip ve vztahu k příslušnému resortu)
-
uplatňuje se zde i několik ústavních zvyklostí a obyčejů
-
základem je hledání konsensů (konsensuální demokracie, užívání přímé demokracie)
-
ve vládě by měli být stejným dílem francouzsky a německy mluvící členové a jeden Švýcar z italsky mluvícího kantonu
-
minimálně jedním členem vlády by měla být žena
-
při sestavování vlády by měl parlament dbát na to, aby byli rovnoměrně zastoupeni starší a mladší členové (délkou funkce, ne stářím)
-
základem je inkompabilita funkcí s jakoukoli jinou funkcí ve své sféře
-
má se dbát o rovnoměrné zastoupení všech kantonů, ale Zurich, Bern a Vaud musí být zastoupeny vždy
-
mělo by se dbát o rovnoměrné zastoupení katolické, socialistické, radikální strany a alespoň jeden člen by měl být ze strany agrární
-
vláda realizuje politický program a kromě toho je povinna každý den realizovat nařízení parlamentu
-
postupně se začíná objevovat nový úhel pohledu – parlament nemůže vyslovit vládě nedůvěru po celé funkční období, současně vláda nemůže požádat o vyslovení důvěry = silná pozice vlády