Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
hovoří se pouze o institucionalizované dělbě moci (máme jen jedinou moc, dělbou mocí nevzniká více moci, je jen jedna)
formy projevů institucionalizované dělby moci jsou založeny na (horizontální):
jednotě
-
systém moci koncentrované, nebo také monistické pojetí výkonu moci (vykonavatelem státní moci je jeden státní orgán - parlament, ostatní státní orgány jsou odvozovány od tohoto orgánu)
-
např. forma vlády shromáždění - státní moc je koncentrována pouze v jediném státním orgánu, ten má charakter shromáždění (parlamentu), tento orgán si zřizuje k výkonu svých rozhodnutí další státní orgány (např. fr. ústava z r. 1793 vznik Konventu, pařížská Komuna, ústava SSSR z r. 1936, ústava ČSSR z r. 1960)
-
za formu vlády shromáždění se považuje i direktoriální forma vlády
dělbě
-
státní moc rozdělována mezi nejvyšší státní instituce
-
rozdělení spočívá v tom, že mezi institucemi převažuje
-
nezávislost tzv. oddělený výkon státní moci
-
je pro něj typická tzv. prezidentská forma vlády
-
např. USA, někt. středoam. a jihoam. státy
-
-
závislost tzv. kooperativní výkon státní moci
-
-
typickou formou vlády je tzv. parlamentní forma vlády
-
např. westminsterský model, ten ovlivnil vlády v kontinentální Evropě a v koloniích V. Británie
-
výraznější modifikací parlamentní formy vlády je forma vlády typická pro V. francouzskou republiku (ústava z r. 58) a racionalizovaný parlamentarismus (r. 49)
-
3 základní druhy vlády prezidentská, parlamentní, shromáždění (tzv. direktoriální forma vlády)
48. Druhy a typy forem vlády
- Dělíme dle toho, jestli patří moc vládě, hlavě státu, nebo zákonodárnému sboru, jakým způsobem je vykonávána a jak se ustavují orgány ji vykonávající.
Monarchie (asi 40 států)
1. absolutistická – v současnosti výjimečná, má zákonodárnou, výkonnou i soudní moc (Brunej)
2. dualistická – přechodný typ, výkonnou moc má panovník+šlechta, zákonodárnou buržoazie, existuje zde i parlament
3. konstituční (parlamentní) – v současnosti nejčastější, panovník je formalita, výkonná moc patří prakticky vládě, zákonodárná parlamentu, volby (politické strany), (Dánsko, Švédsko, Norsko, Belgie, VB, Lucembursko)
Republika (většina států)
V podobě koncentrace moci – systém vlády shromáždění (viz ot. č. 52)
Prezidentská – nezávislost vládní a výkonné moci, volba přímá, prezident odpovědný jen ústavě, nemůže rozpustit parlament
Parlamentní – provázanost vládní a výkonné moci, volba zastupitelská, prezident může rozpustit parlament, ministři jsou poslanci (kromě Fr,Svk), dualismus výkonné moci – prezident + premiér, právo veta
+ různé smíšené (semiprezidencialismus (Fr), prezidentský parlamentarismus (Chor,Por,Rus,Ukr), parlamentní prezidencialismus (Pol,Lit))
odpovědnost: individuální, selektivní, kolektivní; racionalizovaný parlamentarismus (SRN) – konstruktivní vyslovení nedůvěry kancléři,
kohabitace = prezident levice, vláda pravice nebo naopak
kontrasignace = vláda odpovídá za akty hlavy státu – nutnost podpisu vlády nebo ministra