Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
49. Westminsterský model parlamentarismu (jeho původ a vývoj)
13. století
-
1215 přijata Magna Chrata Libertatum, král již nemohl vypisovat všechny daně, některé otázky musel konzultovat s velkou radou a musel uznat samosprávný status některých obcí
-
panovník měl povinnost respektovat názor 25 baronů, kteří ho upozorňovali na to, že se dopouští vůči nim bezpráví (tzv. upozorňovací právo)
-
od 1254 byli do velké rady připouštěni rytíři, od 1265 obce - tím se klade budoucí základ rozdělení parlamentu na Horní (Sněmovna lordů) a Dolní (Sněmovna obcí) sněmovnu
-
od 1297 nemůže král vypsat daň bez rozhodnutí parlamentu (začíná platit zásada – není možno vypsat daň bez zákona, resp. rozhodnutí parlamentu)
-
od této doby také začíná platit zásada „o panovníkovi v parlamentu“, tzn., že panovník není jiný státní orgán, je imanentní součástí parlamentu)
-
také se vyvíjela teze „o králi v kabinetu“ (vládním orgánu), tzn., že král byl součástí vládního orgánu jako jeho imanentní prvek, ne něco, co stojí mimo
14. století
-
akty panovníka požadují ke své platnosti kontrasignaci
-
také se objevuje institut trestní odpovědnosti člena vládního orgánu (když nevykonával svou funkci dobře, mohl parlament navrhnout panovníkovi, aby toho člena potrestal, dokonce i trestem smrti), postupně se tato odpovědnost změnila v ústavně–právní odpovědnost (vyslovení nedůvěry místo trestu)
-
vládní orgán byl tvořen ze členů Dolní sněmovny
Novověk
-
vláda se začala nazývat kabinetem (scházel se u panovníka v pracovně, v kabinetě)
-
po Velké buržoazní revoluci se charakter kabinetu začíná radikálně měnit, Jakub II. začal sestavovat kabinet z členů Horní sněmovny, kteří získávali politickou převahu v Dolní sněmovně
-
prosazovala se zásada, že členem kabinetu by neměl být člen Dolní sněmovny, zanedlouho byla však opuštěna a podmínkou členství v kabinetu se opět stalo členství v Dolní sněmovně
-
Anna Stuartovna rezignovala na to, aby pravidelně docházela na schůze kabinetu, pověřila jednoho z ministrů, kterého nazývala prvním, aby řídil zasedání vlády
-
kabinet v 18. století neustále stabilizoval svou pozici (začínal se zabývat samostatně určitou agendou a stále víc přijímal vlastní rozhodnutí)
19. století
-
v 19. století se prosadil institut vyslovení nedůvěry vládě (nebyla to jen záležitost síly premiéra nebo panovníka, stal se z toho ústavní princip)
-
do první poloviny 19. století tedy existovala parlamentní forma vlády
-
v tomto období docházelo k rozšiřování volebního práva, posilovalo se postavení politických stran a politických vůdců (když zvítězili, tak se stali lídry parlamentní většiny, z této pozice se stávali premiéry a mohli si prosazovat své zájmy v Dolní sněmovně)
-
vláda parlamentu se začíná měnit na vládu kabinetu
-
v období 2. světové války byly u moci válečné kabinety, byly méně početné (početnost není svázána pravidly) a dominantní úlohu hrál premiér (jako vůdce lidu)
-
od této doby se hovoří o vládě premiéra
-
v mírových dobách mí kabinet 16 – 21 členů a vystupuje skutečně jako kolektivní orgán
-
vnitřní kabinet: je patrnější podle osobnosti premiéra (když je premiér silnější osobnost, je vnitřní kabinet patrnější, premiér konzultuje nejzávažnější otázky jen se dvěma až třemi ministry)
-
vláda (v širokém slova smyslu) se nikdy neschází na společné schůzi (dochází k individuálnímu jednání premiéra se členy vlády)