Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
rozhodování soudů na úseku veřejné správy
-
soustava specializovaných soudů k řešení otázek zákonnosti veřejné správy metodami vlastními soudnictví
vždy rozhoduje o zásazích správních orgánů do postavení FO a PO rozhoduje soud nebo nějaký kvazisoudní orgán (ne nadřízený správ. org.), který postupuje metodami soudnictví a je na správních orgánech nezávislý
Historický vývoj
kořeny spjaty s vývojem Francie (nedůvěra ke státní správě a soudům absolutistického státu)
v Německu a Rakousku-Uhersku soudní kontrola státní správy vznikla záměrně jako nástroj koncepce právního státu (v SRN nyní je třístupňová soustava správních soudů, v Rakousku existuje specializované správní soudnictví koncentrované u Vrchního správního soudu)
u nás vykonávají toto soudnictví obecné soudy a Nejvyšší správní soud
v USA a ve Velké Británii byly tyto orgány budovány zdola a postupně si získávaly nezávislost na královské moci, po 2. světové válce se začínají vytvářet kvazisoudní orgány (tribunály, rozhodčí a smírčí orgány, komise)
pojem správní soudnictví nelze ztotožnit jen s určitou formou kontroly veřejné správy
možnosti fungování:
v podobě jednoho správního soudu pro celý stát
specializovaná soustava správních soudů
kombinace obou forem
kvazidousní org.
může být soudně přezkoumáno libovolné správní rozhodnutí (anglosas. model), jinde to platí, jen pokud zákon nestanoví něco jiného (zásada), nebo naopak lze správní akty přezkoumat, jen stanoví-li tak zákon (výjimka)
pravidlem je kasační princip
správní org. je vázán právním názorem správního soudu
Státní soudy
představuje právní a organizační řešení základních problémů (nositel moci, ochrana společenské smlouvy a ústavy, právo na odpor, svrchovanost panovníka nebo lidu apod.)
souvisí s ochranou ústavy a vůbec státu a jeho zřízení před útoky ze strany jeho funkcionářů
porušení ústavy by měl soudit lid a nikdo jiný
cesta ústavní odpovědnosti za porušení ústavy (státy, které nezavedly ústav. soudnictví)
cesta zavedení parlamentní kontroly exekutivy (vyspělejší státy-VB, Francie za revoluce, Španělsko)
jiné státy se snažily prosadit trestněprávní formy odpovědnosti s tím, že je spjata se zvláštním trestním řízením, jehož specifikum plynu z povahy subjektů odpovědnosti (privilegium fori), vykonávaného úřadu (privilegium officii) a z omezení ukládaných sankcí (privilegium poenae)-praktické využití se však stalo zvláštností
prezidentská forma vlády - nezávislost prezidenta jako hlavy exekutivy vede k tomu, že vůči němu a úředníkům či federálním soudům je uplatňována procedura zvaná impeachment (obžaloba Sněmovnou reprezentantů), kdy za porušení ústavy je vynesen Senátem rozsudek (conviction), který znamená odvolání z úřadu a zákaz vykonávat jakoukoliv službu ve službách států
tyto instituty ústavní odpovědnosti zůstaly součástí soudní moci, mají podobu čistě soudní nebo zčásti parlamentní
Francie jako vzor parlamentarismu v r. 1875 zavedla jiný model podobný VB nebo USA, kdy se soudcem stává sám parlament (návrh obžaloby podává první sněmovna a senát je soudcem)
tento systém převzala i ČSR v Ústavní listině v r. 1920
modernější variantou je kombinace obou systémů v rámci parlamentarismu, kdy obžalobu podává zastupitelský sbor a soudí ústavní soud, neboť se jedná o závažná porušení ústavy
ne všude je ovšem tento stav spjat s porušením ústavy., někde po vzoru Francie 3. republiky hovoří o velezradě