Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
89. Státní zastupitelství. Ombudsman
Státní zastupitelství
Historický vývoj
počátky ve 14. století, nejdříve hájilo fiskální zájmy panovníka, postupně se ujímá role žaloby
přebírá některé úkoly policie (vedení vyšetřování, podávání žaloby), navrhuje a provádí důkazy
Zařazení
obvykle v soustavě ministerstva spravedlnosti (jeho prostřednictvím odpovídá parlamentu za trestní stíhání)
v Itálii ale např. není pod výkonnou mocí, prokurátoři jsou přidělováni k jednotlivým soudům
Principy
povinnost zasáhnout tam, kde existuje důvodné podezření, že byl porušen zákon (princip legality)
princip oportunity: zastupitelství nemá monopol obžaloby (má ho např. poškozený), Holandsko, SRN, Francie, Anglie, Skotsko
jinde je možnost podávat návrh na zahájení trestního stíhání omezená (jen podnět ke stíhání, povinnost oznámit spáchání trestného činu)
kompetence při zastupování státu: při podávání žaloby ve věcech trestního práva (veřejný zájem)
pokud má stejné postavení s druhou stranou ve sporu, odpadá povinnost předkládat soudu všechny důkazy potřebné k rozhodnutí
není to zcela nezávislý orgán, jako je soud, protože zastupuje konkrétní zájmy státu
státní zástupce podléhá příkazům v rámci organizační struktury (liší se od soudce) státního zastupitelství
právo devoluce: nadřízený může převzít určitou záležitost
právo substituce: nadřízený může pověřit vedením žaloby jiného podřízeného státního zástupce
Ombudsman
kořeny sahají až do starověku
jde o samostatný státní orgán oddělený od správy a soudnictví
je těsně spjat s parlamentem, který jej volí a z jeho pověření vykonává své funkce, je volen na určité funkční období, lze jej obtížně odvolat
jeho funkce spočívají v přijímání stížností občanů na jednání orgánů státní správy a v podnikání kroků k nápravě, sám však rozhodovat nemůže, může pouze zasáhnout ve prospěch občana
je snadno dostupný pro občana, je to rychlé a neformální jednání
organizace se liší v jednotlivých státek tak, že nejde jen o monokratický orgán, může být i kolegiální, může v jeho rámci působit více ombudsmanů nebo může působit více samostatných ombudsmanů pro jednotlivé úseky státní správy
jednání může zahájit na žádost stěžovatele, parlamentu nebo z úřední povinnosti
90. Jiné prostředky při ochraně práva
Advokacie
advokát není nositelem veřejné moci, povolání není veřejnou funkcí
realizace práva na obhajobu v trestním řízení (právo nahlížet do spisů, být přítomen jednotlivým úkonům při vyšetřování, stanovení požadavku obhajoby ex offo)
speciální zákon upravuje jejich postavení a činnost
komora advokátů: stát jí svěřuje některá oprávnění orgánu veřejné moci ve vztahu ke kontrole výkonu advokacie
ve střední Evropě je obvyklý jednotný status advokátů, zatímco např. v Itálii, Francii a hlavně ve Velké Británii existují stupně dva (solicitoři a baristeři)