Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
v období absolutistické vlády panovník odstraňoval instituty stavovského soudnictví a výkon podřizoval zpravidla sobě
kabinetní justice: panovník měl možnost věc rozhodnout místo soudu, mohl udělovat milosti a zastavit jednání
panovník měl také právo soudy poučovat, dávat jim pokyny, trestat je, soudci byli v podstatě státní úředníci, kteří funkci vykonávali nepřetržitě (soudní mašinerie)
v 17. a 18. století jsou významné požadavky na oddělení mocí
85. Zásady organizace a činnosti soudních orgánů; nezávislost soudců a soudů
postupně byly formulovány a uplatněny v Anglii (Act of Settlement 1701), USA (Ústava 1787), Prusku (za Fridricha Velkého), Francie (Deklarace práv člověka a občana (1789) atd.
v našich zemích se zárodky moderní podoby soudnictví objevují za vlády Josefa II., poté se jeho zásady postupně formulovaly a trvalou podobu získaly Státním základním zákonem z roku 1876 o soudní moci (zde nalézáme následující principy)
úprava postavení a působnosti soudů jen na základě zákona
doživotní jmenování soudců, jejich nezávislost a samostatnost
vázanost soudů jen zákonem
ústnost a veřejnost jednání
obžalovací zásada v trestním řízení
porotní rozhodování o vině v závažných trestných činech
oprávnění císaře udělit milost
oddělení soudnictví od správy ne všech stupních, zavedení správního soudnictví
v současnosti považujeme za základní zásady: nezávislost soudů a soudců a principy soudního rozhodování
Nezávislost soudců
je bezprostředně spjata s formováním moderního státu, šlo zejména o ochranu soudců před zásahy absolutistického panovníka
Obsahové znaky
-
soudce nemůže být vázán žádnými pokyny, jak má rozhodovat v konkrétním případě
-
soudce má být podřízen jen zákonům, nikoli již aktům výkonné moci
-
jeho rozhodnutí může přezkoumat zase jen soud
-
ustavení soudců zajišťuje jejich nezávislost a současně je legitimuje k rozhodování, forma závisí na formě vlády (v prezidentské volba i jmenování prezidentem za spoluúčasti zákonodárné moci, v parlamentní zpravidla jmenování výkonnou mocí)
-
za podmínky dobrého chování je nelze odvolat
-
pro posouzení jejich chování platí zvláštní pravidla, kárné řízení provádějí opět soudci
-
soudce je zajištěn platově
-
soudce nelze libovolně přesadit
Nezávislost soudů
soudnictví není součástí jiných orgánů, nemůže být vykonáváno zákonodárným sborem ani výkonnou mocí
soudy vytváří zvláštní soustavu orgánů
organizace soudů je vyhrazena zákonné úpravě (nerozhoduje tedy o ni výkonná moc, ale parlament jako reprezentant lidu)
princip zákonného soudce, tzn., že nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci
Obsahové znaky
-
sodní obvody jsou určeny zákonem nebo na základě zákona
-
pevné složení senátů a pevné přidělení agendy na předem určitou dobu
-
výjimkou je vyloučení soudce ze zákonem stanovených důvodů nebo na základě námitky předpojatosti
-
zákaz mimořádných soudů