Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • v období absolutistické vlády panovník odstraňoval instituty stavovského soudnictví a výkon podřizoval zpravidla sobě

  • kabinetní justice: panovník měl možnost věc rozhodnout místo soudu, mohl udělovat milosti a zastavit jednání

  • panovník měl také právo soudy poučovat, dávat jim pokyny, trestat je, soudci byli v podstatě státní úředníci, kteří funkci vykonávali nepřetržitě (soudní mašinerie)

  • v 17. a 18. století jsou významné požadavky na oddělení mocí

85. Zásady organizace a činnosti soudních orgánů; nezávislost soudců a soudů

  • postupně byly formulovány a uplatněny v Anglii (Act of Settlement 1701), USA (Ústava 1787), Prusku (za Fridricha Velkého), Francie (Deklarace práv člověka a občana (1789) atd.

  • v našich zemích se zárodky moderní podoby soudnictví objevují za vlády Josefa II., poté se jeho zásady postupně formulovaly a trvalou podobu získaly Státním základním zákonem z roku 1876 o soudní moci (zde nalézáme následující principy)

  • úprava postavení a působnosti soudů jen na základě zákona

  • doživotní jmenování soudců, jejich nezávislost a samostatnost

  • vázanost soudů jen zákonem

  • ústnost a veřejnost jednání

  • obžalovací zásada v trestním řízení

  • porotní rozhodování o vině v závažných trestných činech

  • oprávnění císaře udělit milost

  • oddělení soudnictví od správy ne všech stupních, zavedení správního soudnictví

  • v současnosti považujeme za základní zásady: nezávislost soudů a soudců a principy soudního rozhodování

Nezávislost soudců

  • je bezprostředně spjata s formováním moderního státu, šlo zejména o ochranu soudců před zásahy absolutistického panovníka

Obsahové znaky

  • soudce nemůže být vázán žádnými pokyny, jak má rozhodovat v konkrétním případě

  • soudce má být podřízen jen zákonům, nikoli již aktům výkonné moci

  • jeho rozhodnutí může přezkoumat zase jen soud

  • ustavení soudců zajišťuje jejich nezávislost a současně je legitimuje k rozhodování, forma závisí na formě vlády (v prezidentské volba i jmenování prezidentem za spoluúčasti zákonodárné moci, v parlamentní zpravidla jmenování výkonnou mocí)

  • za podmínky dobrého chování je nelze odvolat

  • pro posouzení jejich chování platí zvláštní pravidla, kárné řízení provádějí opět soudci

  • soudce je zajištěn platově

  • soudce nelze libovolně přesadit

Nezávislost soudů

  • soudnictví není součástí jiných orgánů, nemůže být vykonáváno zákonodárným sborem ani výkonnou mocí

  • soudy vytváří zvláštní soustavu orgánů

  • organizace soudů je vyhrazena zákonné úpravě (nerozhoduje tedy o ni výkonná moc, ale parlament jako reprezentant lidu)

  • princip zákonného soudce, tzn., že nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci

Obsahové znaky

  • sodní obvody jsou určeny zákonem nebo na základě zákona

  • pevné složení senátů a pevné přidělení agendy na předem určitou dobu

  • výjimkou je vyloučení soudce ze zákonem stanovených důvodů nebo na základě námitky předpojatosti

  • zákaz mimořádných soudů

Témata, do kterých materiál patří