Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
76. Vláda – způsob ustavení a nároky na výkon funkce člena vlády
Způsob vzniku - ustanovování:
odvíjí se o určité formy vlády v určité zemi, vliv historických zkušeností, ústavně-politických zvyklostí a právní úprava
používá se jmenovací princip
-
v dualistické a absolutní monarchii je panovník neomezen při výběru členů vlády (může sám stát v čele vlády)
-
konstituční parlamentní monarchie – panovník akceptuje politicky vytvořenou většinu v parlamentu nutnou pro vyjádření důvěry vládě
-
prezidentská republika – členové jmenováni prezidentem (se souhlasem 2/3 přítomných senátoru - USA)
-
parlamentní republika – prezident jmenuje premiéra, ostatní členy na jeho návrh (Fra, Ita, ČR), či není vázán při jmenování spolkového kancléře žádným návrhem (Rakousko)
můžeme se setkat i s volebním principem
volba spolkového kancléře (SRN) Spolkovým sněmem na návrh spolkového prezidenta, na návrh kancléře prezident jmenuje členy
přímo volena parlamentem (Švýcarsko, Irsko, Španělsko)
proces ustanovení ukončen:
v parlamentních formách ukončen až vyslovením důvěry s vládním programem parlamentem
neplatí vždy – v SRN se důvěra nevyslovuje, protože je obsažena vlastně ve volbě kancléře
důvěra nejen nově vzniklé vládě – i v průběhu funkčního období, nebyla-li vyslovena důvěra = podání demisí do rukou hlavy státu (politický charakter odpovědnosti)
vztah parlamentu a vlády – ČR, Francie
Rakousko – prezident může odvolat kancléře i vládu
SRN – tzv. konstruktivní vyslovení nedůvěry – Spolkový sněm může vyslovit kancléři nedůvěru pouze tak, že za něj do 48 hodin najde náhradu
ústavně-politická odpovědnost – odpovědnost vlády k parlamentu, není v prezidentských formách vlády
prezidentská forma vlády – vláda podřízenost služební, odpovědnost vůči prezidentovi
funkční období - dle volebního období parlamentu (hlavy státu), podání demise, když končí stávající parlament
Předpoklady na předsedu vlády, členy vlády:
Politické – akceptován, člen (často vítězné) politické strany, určitá odbornost, znalosti
Státní občanství
Neslučitelnost – inkompatibilita s některými funkcemi
77. Koncepce, složení a struktura vlády
Koncepce:
vláda s resortním systémem v čele s předsedou vlády (čr, ita, rak): rozhodnutí jednomyslná či většinová
vláda v čele s prvním ministrem – premiér systém: ve VB, tzv. kancléřský typ
vládní výbor – direktorium: ve Švýcarsku – Spolková rada
monokratická vláda: podmínky prezidentské vlády, dualistické/absolutní monarchie
Složení
z předsedy, ministrů, dalších členů – funkcionářů např.: místopředseda (ové)/vicekancléř/viceprezident (švý), státní tajemníci, státní sekretáři
Struktura:
vláda v širším a v úžším smyslu – viz britská vláda, britský kabinet – zpravidla ani všechny ministry
neoprezidentský systém vlády – kabinetní rada (v čele min. předseda), ministerská rada – v čele prezident (a 5 nejdůležitějších ministrů)
prezidentská republika – USA, prezidentovi podřízená vláda, výkonný úřad prezidenta – i úřad Bílého Domu
v SRN – úloha Úřadu spolkového kancléřství – v čele státní sekretář podřízen kancléři, jako ministerstvo
tradiční schéma – předseda, místopředseda, ministři, blízká struktura – vládě s resortním systémem