Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

76. Vláda – způsob ustavení a nároky na výkon funkce člena vlády

Způsob vzniku - ustanovování:

  • odvíjí se o určité formy vlády v určité zemi, vliv historických zkušeností, ústavně-politických zvyklostí a právní úprava

  • používá se jmenovací princip

  • v dualistické a absolutní monarchii je panovník neomezen při výběru členů vlády (může sám stát v čele vlády)

  • konstituční parlamentní monarchie – panovník akceptuje politicky vytvořenou většinu v parlamentu nutnou pro vyjádření důvěry vládě

  • prezidentská republika – členové jmenováni prezidentem (se souhlasem 2/3 přítomných senátoru - USA)

  • parlamentní republika – prezident jmenuje premiéra, ostatní členy na jeho návrh (Fra, Ita, ČR), či není vázán při jmenování spolkového kancléře žádným návrhem (Rakousko)

  • můžeme se setkat i s volebním principem

  • volba spolkového kancléře (SRN) Spolkovým sněmem na návrh spolkového prezidenta, na návrh kancléře prezident jmenuje členy

  • přímo volena parlamentem (Švýcarsko, Irsko, Španělsko)

  • proces ustanovení ukončen:

  • v parlamentních formách ukončen až vyslovením důvěry s vládním programem parlamentem

    • neplatí vždy – v SRN se důvěra nevyslovuje, protože je obsažena vlastně ve volbě kancléře

  • důvěra nejen nově vzniklé vládě – i v průběhu funkčního období, nebyla-li vyslovena důvěra = podání demisí do rukou hlavy státu (politický charakter odpovědnosti)

    • vztah parlamentu a vlády – ČR, Francie

    • Rakousko – prezident může odvolat kancléře i vládu

  • SRN – tzv. konstruktivní vyslovení nedůvěry – Spolkový sněm může vyslovit kancléři nedůvěru pouze tak, že za něj do 48 hodin najde náhradu

  • ústavně-politická odpovědnost – odpovědnost vlády k parlamentu, není v prezidentských formách vlády

  • prezidentská forma vlády – vláda podřízenost služební, odpovědnost vůči prezidentovi

  • funkční období - dle volebního období parlamentu (hlavy státu), podání demise, když končí stávající parlament

Předpoklady na předsedu vlády, členy vlády:

  • Politické – akceptován, člen (často vítězné) politické strany, určitá odbornost, znalosti

  • Státní občanství

  • Neslučitelnost – inkompatibilita s některými funkcemi

77. Koncepce, složení a struktura vlády

Koncepce:

  • vláda s resortním systémem v čele s předsedou vlády (čr, ita, rak): rozhodnutí jednomyslná či většinová

  • vláda v čele s prvním ministrem – premiér systém: ve VB, tzv. kancléřský typ

  • vládní výbor – direktorium: ve Švýcarsku – Spolková rada

  • monokratická vláda: podmínky prezidentské vlády, dualistické/absolutní monarchie

Složení

  • z předsedy, ministrů, dalších členů – funkcionářů např.: místopředseda (ové)/vicekancléř/viceprezident (švý), státní tajemníci, státní sekretáři

Struktura:

  • vláda v širším a v úžším smyslu – viz britská vláda, britský kabinet – zpravidla ani všechny ministry

  • neoprezidentský systém vlády – kabinetní rada (v čele min. předseda), ministerská rada – v čele prezident (a 5 nejdůležitějších ministrů)

  • prezidentská republika – USA, prezidentovi podřízená vláda, výkonný úřad prezidenta – i úřad Bílého Domu

  • v SRN – úloha Úřadu spolkového kancléřství – v čele státní sekretář podřízen kancléři, jako ministerstvo

  • tradiční schéma – předseda, místopředseda, ministři, blízká struktura – vládě s resortním systémem

Témata, do kterých materiál patří