Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
vyjádření
ve Švýcarsku se jedná o formálního reprezentanta státu s výrazně ceremoniálními rysy
prezident připravuje a předsedá zasedání vlády, která disponuje rozsáhlými pravomocemi
Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády
můžeme hovořit o míře vládnutí hlavy státu s přihlédnutím ke konkrétní formě vlády a tedy ke vztahům mezi nejvyššími státními orgány
Prezidentská forma vlády
nejvýraznější a nejzřetelnější postavení prezidenta jako hlavy státu
např. v USA lze hlavu státu považovat za ústřední politickou osobnost, která nepanuje, ale vládne
prezident řídí zahraniční politiku
je hlavou vády, kterou jmenuje a odvolává (se souhlasem senátu), řídí její funkci, využívá její poradní funkce
Kongresu podává zprávu o stavu Unie, za mimořádných okolností svolává obě sněmovny, disponuje suspenzivním vetem, vydává akty výkonné moci (kterými realizuje zákony Kongresu)
na radu a se souhlasem senátorů jmenuje mimo jiné soudce Nejvyššího soudu
Neoprezidentský systém
hlava státu fakticky řídí výkonnou moc (zejména předsednictvím ministerské rady)
disponuje posíleným postavením arbitra ve sporech vlády s parlamentem, může rozpustit Národní shromáždění
v rámci vyhlášení zákonů může navrhnout nové projednávání celého nebo části zákona
při stavu vážného a bezprostředního ohrožení republiky a jejich institucí disponuje mimořádnými pravomocemi
Parlamentní forma vlády
postavení hlavy státu je formálně slabší
jsou zde určité rozdíly (viz 1. vyjádření)
prezident může rozpouštět parlament (často vyžaduje kontrasignaci premiéra)
má suspenzivní veto vůči návrhům zákona
požadavek kontrasignace rozhodnutí prezidenta ze strany vlády, resp. ministrů
parlamentní souhlas s jmenovanou vládou
Direktoriální forma vlády
viz 4. vyjádření
75. Charakteristika státní exekutivy. Vládní a ostatní výkonné orgány moderního státu
za exekutivní orgány jsou považovány orgány vládního typu, výkonné orgány (státně správní) a zpravidla i hlava státu
Dělení
orgány vystupující v úloze nejvyššího subjektu výkonné moci, který má ústavní a politickou odpovědnost za realizaci této moci
nepodléhají služebním příkazům jiného orgánu
jsou to nejvyšší výkonné orgány
vláda (v parlamentních systémech), hlava státu
územní orgány státní správy
specializované orgány, v jejichž čele stojí zpravidla ústavně odpovědný vedoucí (ministr), který je členem vlády
ministerstva, ústřední orgány státní správy (mají oprávnění a povinnost řídit jim podřízené orgány státní správy)
souhrn těchto vládních a ostatních výkonných orgánů státu tvoří část orgánů veřejné správy, mezi něž také náleží orgány místní samosprávy a zájmové samosprávy (orgány veřejnoprávních korporací)