Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. vyjádření

  • ve Švýcarsku se jedná o formálního reprezentanta státu s výrazně ceremoniálními rysy

  • prezident připravuje a předsedá zasedání vlády, která disponuje rozsáhlými pravomocemi

Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády

  • můžeme hovořit o míře vládnutí hlavy státu s přihlédnutím ke konkrétní formě vlády a tedy ke vztahům mezi nejvyššími státními orgány

Prezidentská forma vlády

  • nejvýraznější a nejzřetelnější postavení prezidenta jako hlavy státu

  • např. v USA lze hlavu státu považovat za ústřední politickou osobnost, která nepanuje, ale vládne

  • prezident řídí zahraniční politiku

  • je hlavou vády, kterou jmenuje a odvolává (se souhlasem senátu), řídí její funkci, využívá její poradní funkce

  • Kongresu podává zprávu o stavu Unie, za mimořádných okolností svolává obě sněmovny, disponuje suspenzivním vetem, vydává akty výkonné moci (kterými realizuje zákony Kongresu)

  • na radu a se souhlasem senátorů jmenuje mimo jiné soudce Nejvyššího soudu

Neoprezidentský systém

  • hlava státu fakticky řídí výkonnou moc (zejména předsednictvím ministerské rady)

  • disponuje posíleným postavením arbitra ve sporech vlády s parlamentem, může rozpustit Národní shromáždění

  • v rámci vyhlášení zákonů může navrhnout nové projednávání celého nebo části zákona

  • při stavu vážného a bezprostředního ohrožení republiky a jejich institucí disponuje mimořádnými pravomocemi

Parlamentní forma vlády

  • postavení hlavy státu je formálně slabší

  • jsou zde určité rozdíly (viz 1. vyjádření)

  • prezident může rozpouštět parlament (často vyžaduje kontrasignaci premiéra)

  • má suspenzivní veto vůči návrhům zákona

  • požadavek kontrasignace rozhodnutí prezidenta ze strany vlády, resp. ministrů

  • parlamentní souhlas s jmenovanou vládou

Direktoriální forma vlády

  • viz 4. vyjádření

75. Charakteristika státní exekutivy. Vládní a ostatní výkonné orgány moderního státu

  • za exekutivní orgány jsou považovány orgány vládního typu, výkonné orgány (státně správní) a zpravidla i hlava státu

Dělení

  • orgány vystupující v úloze nejvyššího subjektu výkonné moci, který má ústavní a politickou odpovědnost za realizaci této moci

  • nepodléhají služebním příkazům jiného orgánu

  • jsou to nejvyšší výkonné orgány

  • vláda (v parlamentních systémech), hlava státu

  • územní orgány státní správy

  • specializované orgány, v jejichž čele stojí zpravidla ústavně odpovědný vedoucí (ministr), který je členem vlády

  • ministerstva, ústřední orgány státní správy (mají oprávnění a povinnost řídit jim podřízené orgány státní správy)

  • souhrn těchto vládních a ostatních výkonných orgánů státu tvoří část orgánů veřejné správy, mezi něž také náleží orgány místní samosprávy a zájmové samosprávy (orgány veřejnoprávních korporací)

Témata, do kterých materiál patří