Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
dále se do složení parlamentu promítají hlediska spjatá se splněním nároků na výkon funkce a podmínkami volitelnosti, může tak jít o následující aspekty
federativní: je zaručeno zastoupení každého konstitutivního prvku federace bez ohledu na jeho velikost
národnostní: může se přihlížet k národnostnímu složení
politické: v demokratickém státu závisí na výsledku voleb
pohlaví: např. že ženy nemohou být voleny
rotace: je stanoveno, že táž osoba může být poslancem pouze jednou nebo dvakrát po sobě
věk: je stanovena věková hranice pro nabytí funkce, zpravidla pro druhou komoru (senát) je předepsán věk značně vyšší
vzdělání: výjimečně je požadováno dosažení určitého vzdělání, popř. gramotnost
náboženství: možnost složení jen z určitého náboženství
Struktura parlamentu
zpravidla jsou jednokomorové, ale zejména ve federativních státech existují dvoukomorové (bikamerální), v takovém případě je druhá komora prostředkem pro zastoupení členských států federace
pro unitární státy je vzorem anglický parlament, ve kterém došlo 1341 k rozdělení na Sněmovnu obcí a Sněmovnu lordů (za účelem vzájemné kontroly činnosti)
vícekomorový parlament existoval např. v Jugoslávii (měl 7 komor)
někde také existují souběžně s parlamentem různé ekonomické a sociální komory
Vnitřní organizace parlamentu
je dána kolegiální povahou parlamentu, není možné, aby při větším počtu poslanců projednávali všichni všechny otázky, činnost je potřeba organizovat
každý parlament má své řídící (zpravidla monokratické – speaker nebo kolegiální – organizační výbor) a pomocné orgány (výbory a komise, zvláštním druhem jsou ty orgány, které slouží k výkonu jeho kontrolní funkce – vyšetřovací komise)
Pravomoc parlamentu
základními formami činnosti jsou činnost zákonodárná a ústavodárná, vrcholné řízení a kontrola
tyto činnosti parlament vykonává prostřednictvím aktů pravomocí, kterými je vydávání obecně závazných normativních aktů (zákony, ústava) a individuálních právních aktů (vyjádření nedůvěry vládě, volba hlavy státu atd.)
Působnost parlamentu
pravomoc parlamentu může být uplatněna jen v rámci určitých společenských vztahů, má vždy rozsah daný subjekty, prostorem, časem a objekty těchto vztahů
rozlišujeme osobní, časovou, prostorovou působnost a působnost věcnou, kterou lze členit na:
ústavodárnou
zákonodárnou
organizační a kreační (ustavování státních funkcionářů)
iniciativně politickou (jednání o základních otázkách vnitřní a zahraniční politiky, dávání směrnicí vládě)
kontrolní (kontrola ústavnosti a zákonnosti atd., pokud není svěřena soudům)
soudní (v případě, že je mu svěřena pravomoc rozhodovat o závažných přestupcích nejvyšších státních funkcionářů - impeachment)
vnitřní (oblast parlamentní autonomie – jednací řád, vydání poslanců k trestnímu stíhání, finance)