Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Organizační předpoklady
-
těsně je spojena parlamentní většina a vláda, možnost spojení poslanecké funkce s funkcí člena vlády
-
hlava státu je spíše symbolem státu. Zpravidla má možnost zasahovat jen v případě jinak neřešitelných rozporů vlády s parlamentem, má právo veta při schvalování zákonů
-
nutnost kontrasignace: vláda odpovídá za akty hlavy státu tím, že její každý právní akt potřebuje k tomu, aby byl platný, podpis vlády nebo příslušného ministra
-
autonomní působnost parlamentu: určuje pravidla svého jednání, rozhoduje o svých funkcionářích, jeho členové jsou chráněni imunitou, mají placený výkon funkce atd.
69. Základy právního postavení parlamentu
-
parlament je obvykle chápán jako volený sbor zástupců lidu, který vykonává zákonodárnou moc ve státě, kryje se s pojmem zákonodárného orgánu či legislativy
-
v parlamentní formě vlády má ale zvláštní postavení, které jej odlišuje např. od parlamentu v prezidentské formě vlády
-
zde se hovoří v širším pojetí parlamentu jako orgánu v kterékoliv formě vlády
Právní status parlamentu
-
zachycuje jeho znaky státního orgánu a současně jej umožňuje od jiných orgánů odlišit
-
do právního statusu státního orgánu patří: název, sídlo, místo v soustavě státních orgánů, zřízení, ustavení, nároky na výkon funkce v něm, jeho složení, vnitřní organizace, pravomoc a formy činnosti, působnost (osobní, časová, místní, věcná, instanční), organizační pravidla činnosti (procesní a časová), postavení jeho členů, formy odpovědnosti za výkon svěřené funkce
Název parlamentu
-
je spjat s:
způsobem jejich jednání, tj. formou diskuse (parlament) nebo raděním se (národní rada, spolková rada)
místem, kde se poslanci setkávají (sněmovna, komora)
dnem, kdy se setkávají (Bundestag, Rikstag)
s tím, že se jedná o shromáždění více osob (Kongres, Konvent)
-
nejčastější je název Národní shromáždění (u nás do roku 1968)
Sídlo parlamentu
-
bývá jím hlavní město státu, výjimečně se může scházet mimo (hlavně ve federacích)
Místo v soustavě státních orgánů
-
je dáno vzájemnými vztahy parlamentu, vlády a hlavy státu
Zřízení parlamentu
-
nejčastěji prostřednictvím aktu nejvyšší právní síly (ústavou)
Ustavení parlamentu
-
základním a jedině legitimním způsobem jsou volby, jiné způsoby (dědičnost, jmenování za zásluhy) jsou výjimečné
Nároky na výkon poslanecké funkce
-
vyplívají z požadavků na volitelnost do poslanecké funkce, zejména se jedná o požadavky věku, státního občanství, způsobilosti k právním úkonům, popř. bydliště nebo neslučitelnost s jinými funkcemi
Složení parlamentu
-
typické kolegiální orgány, které rozhodují ve sboru
-
významné jsou aspekty jejich složení spočívající v počtu poslanců
pevný počet: nemění se a je stanoven buď ústavou nebo zákonem, mění se ale počet voličů, kteří volí jednoho poslance
pohyblivý počet: nemění se počet voličů nebo obyvatel státu připadajících na jednoho poslance, s růstem voličů se tak zvyšuje i počet poslanců