Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Právo na materiální zabezpečení činnosti poslanců
nejdříve hradili náklady delegáta ti, kdo jej vyslali, později si je hradili oni sami, poslancem se mohl stát jen občan s určitým vlastnictvím, od 19. století se postupně začalo prosazovat, aby byli poslanci placeni (čelilo se tak např. korumpování poslanců, funkci mohli zastávat i nemajetní)
v současnosti existuje právo na plat a další odměny a právo na bezplatné používání hromadných dopravních prostředků a využívání státních služeb (dopisy, telefony)
Povinnosti poslance
povinnost účastnit se jednání sněmovny a jiného orgánu, do kterého byl zvolen, neúčast musí být omluvena
povinnosti podle procedurálních pravidel (mluvit k věci, zachovávat pořádek)
71. Základní otázky tvorby práva
v právním státě je třeba k tvorbě obecně závazných pravidel chování subjektů společenských vztahů legitimace (vzešlé ze svobodných voleb na základě konkurence)
nositel svrchovanosti může přijímat právní normy sám (přímá demokracie) nebo to činí jím ve volbách ustavený zákonodárný orgán
státověda mimo jiné zkoumá, jaké možnosti má zákonodárce při stanovení obsahu zákona (existuje celá řada názorů, z nich dva jsou krajní)
zákonem může být vše, co se za zákon prohlásí (Ulpianus, nově u deformovaných marxistických teorií)
právo se nalézá podle principů, které nezávisí na zákonodárci
z hlediska tvorby práva je možné rozlišit několik základních přístupů
přístup právně dogmatický: tvorbu práva zkoumá zejména z hlediska její právní úpravy
sociologický přístup: zaměřuje se na společenské faktory, které ovlivňují obsah práva
psychologický přístup: sleduje zejména motivy rozhodování tvůrce práva, rozlišuje tvorbu práva mezi jednotlivcem (ministr, prezident), malým kolektivem (předsednictvo parlamentu), velkým kolektivem (parlament) nebo lidem
zákon ale není jen výsledkem racionální úvahy, ale výslednicí působení mnoha sil a zájmů
dalším významným pojmem je pojem samotného zákonodárce: právně je definován ústavou, kromě toho se ale na této činnosti podílí množství dalších subjektů (ministerstva, legislativní útvary, lobisté)
předmětem zákonodárství je vydávání zákonů jako právních předpisů, které tvoří základ právního řádu v právním státě, tzn., že právní normy mají přednost před všemi ostatními
zákon je zvláštním druhem právního předpisu, který je charakterizován následujícími znaky
→ může být vydán pouze zákonodárným sborem
→ má vyšší právní sílu
→ má zvláštní předmět regulace, obsah a funkci
obsah zákona je určen ústavou, mezinárodními závazky státu a v řadě zemí i judikaturou ústavních soudů
druhy zákonů jsou určeny podle stupně právní síly (ústavní, organické, obyčejné) a podle obsahu (kodex, organické zákony, zákony – opatření, rozpočtové zákony, soukromé zákony)
systematika zákona je tvořena zpravidla následujícími složkami