Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Každá vláda, prezident, ministerský předseda potřebují k dispozici aparát a další pomocné orgány (každodenní chod vlády)

78. Působnost, pravomoc a formy rozhodování vlády moderního státu

Působnost

  • stanovování cílů základní linie státní politiky (vychází z vládního programu)

  • koordinování: dochází k reitegrování cílů a problémů, zpravidla se týká slaďování rozhodnutí, výkonu správy atd., často spojeno s předsedou vlády

  • informování a komunikace uvnitř i vně vlády, komunikace s parlamentem (interpelace, podklady atd.), se soudními orgány a dalšími orgány ochrany práva; informační povinnost se týká i občanů (právo na informace)

  • kontrolní a dozorová: autokontrolní mechanismy, ale i působení vůči ostatním orgánům státní správy a dalším institucím a zařízením, které jsou jí podřízené; vláda je odpovědna za objektivní, kvalitní a rychlý výkon státní správy

  • rozhodovací a nařizovací: oprávnění přijímat rozhodnutí a vydávat právní akty vlády

  • reprezentační: zahraniční návštěvy, sjednávání smluv, účast v mezinárodních organizacích, účast na zasedáních ostatních státních orgánů, veřejných i soukromých organizací

Pravomoc

  • závisí na obecně společensky přijímané koncepci státu (neoliberální, sociální)

  • Vláda rozhoduje kolektivně ve formě usnesení

  • Delegované zákonodárství

Formy rozhodování vlády

  • vlády rozhodují kolektivně, výsledkem je usnesení, který má typově zpravidla charakter

  • usnesení v užším smyslu

    • akty řízení vlády, ministerstev a ostatních orgánů a institucí, jímž jsou určeny

    • rozhodnutí o různých konkrétních závěrech a návrzích vlády

  • nařízení, dekretů a výnosů: je to projev nařizovací pravomoci; podzákonný charakter (vydávány na základě a provádění zákonů)

  • delegované zákonodárství: oprávněné nejvyšších vládně výkonných orgánů vydávat na základě a v mezích zákona normy s mocí zákona

79. Pojmová a organizační východiska zásad organizace veřejné a státní správy; přehled jejich

základních organizačních zásad

Pojmová a organizační východiska

Veřejná správa

  • v organizačním pojetí zahrnuje

  • státní orgány veřejné správy, tj. vládní orgány a ostatní orgány státní správy

  • veřejnoprávní korporace a jejich orgány: relativní autonomie při působení v oblasti výkonu veřejné správy

  • společným znakem obou druhů orgánů je výkon veřejné moci v podobě správy veřejných záležitostí

Státní správa

  • nezávislost a vázanost mocí v podmínkách moderního státu, ale i struktura vztahů mezi orgány jsou projevem určitých zásad organizace, tzn. zásady koordinace, subordinace, koncentrace, dekoncentrace, míra centralizace a decentralizace rozhodovacích pravomocí, uplatňování rezortní a územní zásady

Přehled a charakteristika základních organizačních zásad

Témata, do kterých materiál patří