Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Viz. ot. 80

80. Přehled a charakteristika základních organizačních zásad veřejné a státní správy

Zásada subordinace (nadřízenosti a podřízenosti)

  • charakterizuje služební linii, která je mezi orgány státní správy vyjádřena mezi:

  • orgány vyššími a nižšími (vládou a ministerstvy)

  • orgány vyššího a nižšího stupně (mezi ústředními a územními orgány státní správy)

Zásada souřadnosti

  • charakterizuje postavení orgánů veřejné správy působících na témže stupni (resp. vybavených stejnou mírou pravomoci a odlišující se předmětovou, nebo rozsahovou stránkou působnosti)

Zásada koncentrace a dekoncentrace

  • soustřeďování výkonu veřejné správy u jednoho nebo u více orgánů státní správy, míra centralizace a decentralizace rozhodovacích pravomocí

  • horizontální dekoncentrace: distribuce, resp. redistribuce věcné působnosti mezi sobě nepodřízenými orgány veřejné správy

  • vertikální dekoncentrace: přenášení části věcné působnosti ústředního orgánu na jeho nižší územní orgány

Zásada decentralizace

  • přechod výkonu části veřejné správy na autonomní veřejnoprávní korporace

Zásada rezortního a územního uspořádání

  • rezortní: věcně specializovaný charakter vymezování a uplatňování působnosti orgánů

  • územní: ústřední orgány pro celé území, územní orgány pro určité území ve státě

Zásady monokratické a kolegiální

  • monokratická u orgánů státní správy

  • kolegiální u samosprávných orgánů (obecní, místní, regionální zastupitelstva, rady)

Zásady jmenovací a volební

  • jmenovací ve státní správě

  • volební zejména u orgánů samosprávy

81. Ústřední orgány státní správy

  • představují poměrně rozsáhlou skupinu orgánů státní správy

  • mezi jejich společné znaky náleží, kromě ústředního a výkonného charakteru, specializované věcné působnosti, řídící pravomoc vůči podřízeným územním orgánům státní správy

  • odlišují se ústavně politickým postavením jejich vedoucího, který buď členem vlády je (ministr, státní sekretář, předseda) nebo jím není (ředitel, přednosta, předseda, prezident)

  • nemusejí být organizační součástí vlády a působí i jako samostatné ústřední orgány státní správy

  • o jejich postavení zpravidla rozhoduje nejen určitý vztah k některému z nejvyšších orgánů státu, ale také ústavně právní, resp. zákonodárcova představa o specifikaci objektu jejich působnosti

  • způsoby ustanovování ministrů a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy: převládá jmenovací princip (s odlišností plynoucích z jednotlivých forem vlády)

  • mezi formy kontroly patří poslanecké interpelace, dotazy a kladení otázek

  • funkční období: nemusí vždy korespondovat s funkčním nebo volebním období vlády, resp. parlamentu

Struktura ústředních orgánů

  • odlišuje se tím, zda se jedná o orgán monokratického nebo kolegiálního typu:

Témata, do kterých materiál patří