Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nadpis, který obvykle obsahuje označení formy právního předpisu, označení místa, kde jej lze nalézt v úřední sbírce a stručnou charakteristiku obsahu
preambule (u významných předpisů)
úvodní věta
základní zásady
paragrafovaný či článkovaný text zákona
přechodná a závěrečná ustanovení
příprava zákona má dvě etapy
od vzniku legislativního záměru po předložení připraveného návrhu zákona v podobě zákonodárné iniciativy
zákonodárný proces v parlamentu
zákonodárný proces v parlamentu má 4 základní stadia
stadium zákonodárné iniciativy: její subjekty závisí na formě vlády (v prezidentské ji nemá výkonná moc, v parlamentní ji nemá parlament jako celek)
stadium projednávání návrhu zákona
stadium hlasování o návrhu zákona
stadium vyhlášení zákona (hlava státu má zpravidla právo veta)
pro existenci zákona jsou rozhodující následující časové údaje
den schválení, tj. den, kterým je v parlamentu ukončeno hlasování o návrhu s kladným výsledkem
den platnosti, tj. den, kdy je den zveřejněn (publikován) v úřední sbírce k tomu určené
den účinnosti, tj. den, od kterého lze zákon aplikovat
pro vyhlašování zákonů se zřizuje zvláštní publikační orgán, kterým je obvykle úřední sbírka, ta je označována různě (u nás jako Sbírka zákonů), tyto sbírky plní následující funkce
evidenční: je to evidence platného práva a zajišťuje v něm spolehlivý přehled
informační: zajišťuje informaci o platném právu, aby se nikdo nemohl odvolávat, že právní předpis nezná (neznalost zákona neomlouvá)
normotvorná: teprve publikací v takovéto sbírce se právní předpis stává obecně závazným normativním aktem
72. Postavení hlavy státu. Hlava státu v monarchii
Postavení hlavy státu
hlava státu je tradičně považována nejen za jeden z nejvyšších státních orgánů, ale také za nejvyššího představitele státu
toto postavení je dáno nejen historickým vývojem a významem, koncepčními přístupy k charakteristice státu (kdy byl považován za hlavu státního organismu) a jednak ústavně politickými funkcemi, které jsou s postavením hlavy státu obvykle spojeny (reprezentace státu, nositel státní moci, jeho jmenování a velitelské funkce)
monarchistická tradice se projevila v tom, že se hlavou státu rozumí státní orgán, který je zastáván jednotlivcem (výjimečně i se dvěma či více jedinci, popřípadě kolegiální hlavou státu)
Hlava státu v monarchii
v celé řadě států zůstala dodnes monarchistická hlavu státu, především se jedná o státy konstituční, resp. s parlamentní formou vlády (Velká Británie, Dánsko, Švédsko, Norsko, Nizozemí, Belgie, Španělsko, Japonsko)
někde se také vyskytuje dualistická monarchie (silné postavení panovníka, např. Saudská Arábie, Jordánsko, arabské a jiho-východo-asijské sultanáty a emiráty)
hlava státu je nejčastěji ustanovována do funkce na základě nástupnického práva (např. princip dědičnosti, který ale přinášel problémy ohledně dědičnosti v ženské linii a v případě primogenitury)
v případě, že se monarcha nemůže z nějakého důvodu ujmout funkce (např. věk), vykonává za něj funkci regent, případně regentská rada
méně pravidelným byl postup, kdy si monarcha stanovil svého nástupce sám
výjimkou je situace, kdy je monarcha volen (ať na dobu určitou nebo na doživotí)