Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Mezinárodní pakt o občanských a politických právech zřízený Výborem pro lidská práva: projednává hlavně stížnosti jednoho státu na jiný, který neplní své smluvní závazky
-
Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech: povinnost smluvních stran předkládat zprávy o přijatých opatřeních a o pokroku dosaženém při dodržování práv uznaných tímto paktem
-
Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace
-
Výbor pro práva dítěte, Výbor proti mučení
67. Postavení cizinců
Postavení cizinců
-
státní moc je vykonávána nejen vůči státním občanům, ale také vůči všem ostatním osobám, které se na území daného státu nacházejí (tj. osoby jiného státu nebo bezdomovci)
Cizinecké právo
-
důležitá součást práva veřejného
-
převážná část jeho norem spadá do práva správního, mezinárodního a trestního, ale vyskytuje se i v právu ústavním
Doba liberalismu
-
vůči cizincům se vyvinul postoj, že jsou jim zaručeny všechna práva mimo politických
Současnost
-
OSN se snaží vůči cizincům prosadit princip nevzájemnosti (nevázat poskytnutí práv na postup jejich domovského státu), nediskriminace (umožnit co nejplnější právní postavení) a totální ochrany
-
v mezinárodním právu se cizinecký režim klasifikuje na tyto skupiny
minimální standard: vyjadřuje obecnou úroveň práv cizince, pod kterou by zákonodárství určitého státu nemělo nikdy klesnout, zahrnuje obecné otázky postavení cizince, tj. zaručení základních lidských práv a svobod (život, osobní svoboda, soukromí, pohyb, vyznání atd.)
zvláštní úpravy: vyplývají z mezinárodních smluv mezi státy
národní režim: cizinci mají mít všechna práva jako občané daného státu s výjimkou těch, která se váží na státní občanství
-
zvláštním problémem postavení cizinců v určitém státě je právní režim uprchlíků, kteří zde pobývají na základě poskytnutí práva azylu (zde je rozhodující vnitrostátní právní úprava a úprava v mezinárodním právu, např. Úmluva o právním postavení uprchlíků z roku 1951)
68. Parlamentarismus – základní otázky
-
parlamentní forma vlády patří ve světě k nejrozšířenějším, je výsledkem historického vývoje, ve kterém se postupně upevňovalo postavení parlamentu, a vyvíjely se vztahy k hlavě státu
-
existence parlamentu neznamená, že se v daném státě uplatňuje parlamentarismus
-
Kelsen: parlamentarismus spočívá v tvoření směrodatné státní vůle kolegiálním orgánem, voleným lidem na základě všeobecného a rovného práva hlasovacího, tedy demokraticky podle principu většiny
-
je představován nejen institucionálně vztahy mezi parlamentem, hlavou státu a vládou, ale také určitými pravidly politické hry
Politické předpoklady
-
předpokladem jeho existence je základní konsenzus ve společnosti, že právě takový typ vlády bude skutečně realizován
-
volební právo a svobodné volby jsou předpokladem vzniku reprezentace lidu přítomného při hlasování o základních otázkách státu a společnosti prostřednictvím reprezentantů v parlamentu
-
reprezentativní mandát vzniká z možnosti integrace zástupců lidu při jednání v parlamentu, poslanec není vázán přímo pokyny svých voličů, ale je mu právně uloženo, aby mandát vykonával podle svého nejlepšího vědomí a svědomí
-
imperativní mandát je charakteristický pro feudální státy, zástupce voličů je vázán instrukcemi, jak má postupovat a hlasovat
-
pluralita politických, ekonomických, sociálních a jiných zájmů ve společnosti a s potřebou jejich reprezentace v politické rovině prostřednictvím politických stran
-
existence parlamentních frakcí, poslaneckých klubů
-
právo menšiny vystupovat jako legální opozice, která není jen trpěna, ale i uznávána
-
princip vlády na čas