ČPD_Kabrheloviny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ZEMSKÁ SPRÁVA
Namísto dřívějších gubernií vznikla jednotlivá místodržitelství – tedy v Praze, Brně a Opavě
(tam později namísto místodržitelství vznikla zemská vláda v čele se zemským
prezidentem). Zpočátku byly pravomoci místodržícího omezené, zodpovídal např. za školní
či finanční úřady, jak ale sláb vliv kraj, většina kompetencí přecházela právě na
místodržitelství.
V režii místodržícího pak byly úseky státní správy svěřené přímo císařem nebo jednotlivými
ministry. Jednalo se např. o policii, péči o zachování veřejného pořádku nebo církevní
správu. Dále jmenoval nižší funkcionáře a vykonával nad nimi dohled.
SAMOSPRÁVA
Samosprávě byl v českém kontextu věnován široký prostor. Již od pádu feudalismu se tato
pozice formovala jako pro českou politiku stěžejní, jako pozice, ze které má vyrůstat česká
národní politika. „Upnutí“ k samosprávě zesílilo s politikou pasivní rezistence na říšském
sněmu od r. 1863, dále pak po neúspěchu fundamentálních článků.
OBECNÍ SAMOSPRÁVA
V čele Stadionovy ústavy lze nalézt zásadu, že „základem svobodného státu je svobodná
obec.“ Do jisté míry to odráží myšlenku revoluce, že by lidé, vymanivší se z vrchnostenských
pout, měli být nadáni správy určitých věcí sami.
Právní postavení obcí bylo ošetřeno v obecním zákoně z března 1849, který prováděl
Stadionovu ústavu. Obce se dělily na místní, okresní a krajské.
Obec byla oprávněna vytvářet si vlastní orgány – obecní výbor a představenstvo. Počet
členů obecního výboru se lišil v závislosti na počtu volitelů v obci (od 8 do 36),
představenstvo bylo tvořeno minimálně starostou a dvěma radními, maximálně mohlo být
dvanáctičlenné.
V otázce působnosti bylo třeba rozlišit působnost vlastní a přenesenou. Do vlastní patřily
např. správa obecního jmění, zdravotní péče, péče o chudé či mravnostní policie. V rámci
přenesené působnosti vykonávaly obce svěřené jí státem – dílčí soudní úkoly, poštovní