ČPD_Kabrheloviny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
obecní zastupitelstvo, obecní výbor se stal obecní radou. Obec byla taktéž povinna zříit
finanční a letopiseckou komisi. Ze dvou členů rady a starosty se skládal obecní senát, který
vyřizoval trestní agendu spadající do pravomoci obce.
ŽUPNÍ REFORMA 1920
Zákon o zřízení župních a okresních úřadů v Československé republice, publikovaný pod
číslem 126/1920 Sb. z. a n., byl nejvýznamnější reformou územní organizace z prvních let
republiky. Administrativně měl území rozdělit na celkem 21 žup (9 v Čechách, 5 na Moravě,
1 ve Slezsku a 5 na Slovensku, na Podkarpatské Rusi žádná, což vyvolalo diskuze, zda se
tento zákon na tamější území vůbec vztahuje).
Župou se rozuměl vyšší územně samosprávný celek (něco jako dnešní kraje). V čele župy
stál župan, jejími orgány bylo župní zastupitelstvo (35 členů, z nichž byla 1/3 volena vládou)
a župní výbor (8 členů). V kompetenci župního zastupitelstva bylo vydávání prováděcích
předpisů, správa župního majetku, dále pak mělo částečnou kontrolní pravomoc vůči
okresním výborům. Župní výbor připravoval jednání zastupitelstva a připravoval rozpočet.
V českých zemích byla realizace župního zákona odsouvána a přibývalo jejích odpůrců. Na
Slovensku tento zákon platil od 1. 1. 1923, volby proběhly v září (vyhráli Hlinkovci). Od
roku 1924 sílily hlasy po jeho novelizaci.
ČPD – OTÁZKY KE ZKOUŠCE; pro PrF MUNI 2012 Miloslav Kabrhel
71
ORGANIZAČNÍ ZÁKON 1927
Organizační zákon z r. 1927 měl definitivně unifikovat státní správu v celém
Československu. Jak již bylo napsáno výše, župy byly zřízeny na Slovensku, nikoli
v Čechách, což představovalo problém.
Organizační zákon byl po bouřlivých debatách přijat pod číslem 125/1927 Sb. z. a n. Co se
zdařilo, byl fakt, že platil pro celé území republiky. Posíleny byly státní orgány, naopak
samospráva byla oslabena.
Ačkoli byl koncipován jako novelizace župního zákona, obsahem mu odporoval. Župy byly