Politologie_vypracované_otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nestrannost si pak spíše všímá toho, jak jsou informace zpracovány, zda zpravodajství poskytuje rovný a nezkreslený pohled, zda mají moţnost se k události vyjádřit všichni relevantní aktéři v obdobném rozsahu a zpracování. Nestrannost dále představuje kritéria vyváţenosti a neutrální prezentace.
Vyváţenost spočívá v rovném nebo proporčním přístupu aktérů do zpráv a jejich rovnocenné předvádění a hodnocení. Neutrální prezentace znamená nehodnotící zpracování, vyhnutí se explicitním a implicitním hodnotícím prvkům.
Jako upozorňuje Trampota, častým porušením poţadavku objektivity je předpojatost/stranění(bias) zprávy. Rozlišuje přitom spolu s McQuailem 4 základní formy předpojatosti podle toho, zda jde o předpojatost záměrnou či nezáměrnou a zda se projevuje jako otevřená nebo latentní.
Angaţovanou podporou (partisanship) je záměrné a otevřené stranění. Lze ji identifikovat strukturou média – jeho formou, jako je editorial, komentářová strana, placená inzerce nebo dopisy čtenářů. V některých případech (např. u stranického tisku) celé médium podporuje 1 subjekt.
Skrytou formou záměrného stranění je propaganda. Jak uvádí McQuail, můţe se často objevit ve formě zdánlivě objektivního zpravodajství. Například jako informace doručená zpravodajskému médiu tiskovým mluvčím, zdrojem z public relations agendy, zájmovou nebo nátlakovou skupinou nebo formou pseudoudálosti, vytvořenou pro získání mediálního pokrytí či pro přilákání diváků.
Nezáměrná předpojatost (unwrittingbias) je otevřenou, ale nezáměrnou předpojatostí při selekci témat, událostí a zpravodajských úhlů pohledu.
Konečně 4. formu předpojatosti spatřuje Trampota v ideologii. Jedná se o skrytou, ale neintenční předpojatost, která je zakotvena ve zpravodajských textech, ale je těţké ji odkrýt, protoţe můţe být odhalena jen podrobnou interpretací a argumentací. Nemůţe být odhalena běţnou obsahovou analýzou a často přebírá formu vynechání nebo strukturování prvků v rámci textu.
Média v ČR.Tištěná média.Elektronická média
Tištěná média
Z velkého mnoţství a širokého obsahového spektra tištěných médií – vycházejí desítky časopisů pro bydlení, kulturu, zahradu a hobby, chovatele, děti a mládeţ, ţeny, muţe, o ţivotním stylu, vědě a technice, PC technologiích, zdraví, vaření a tzv. společenské časopisy – mají největší význam pro politickou komunikaci především celostátní deníky a „zpravodajské“ týdeníky. Jejich prodej však stále klesá.
Jak uvádí Unie vydavatelů, ještě v roce 2010 dosáhl celkový průměrný prodej celostátních deníků v ČR objemu cca 1,2 mil. výtisků, zatímco prodaný náklad tuzemských deníků v r 2014 byl jiţ pouze
850 000. Jednotlivé deníky se v r 2014 v podílu na tomto objemu lišily: nejvyššího průměru dosáhl Blesk, na 2. místě skončila MF DNES, na dalších místech pak Deník s regionálními tituly, Právo, AHA, Lidové noviny a Hospodářské noviny. Meziročně ve srovnání s předchozím rokem se průměrný denní prodej sníţil o 66 000 kusů, coţ představuje 7% pokles.