Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Politologie_vypracované_otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (145.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pro společnost od 19. století dodnes se někdy uplatňuje název masová společnost charakteristická centralizací byrokratického státu a odcizováním člověka od jeho prvotních sociálních skupin (širší rodina, obec). Naopak vzrůstá snaha najít si oporu identifikací s velkými sociálními skupinami (rasa, národ – vznik moderního nacionalismu), ztrácí se ovšem pocit zodpovědnosti jedince za činnost velkých formálních organizací, jímţ je členem. V masové společnosti jsou někdy pociťovány demokratické mechanismy, jako umoţňující, aby většina nepovolaných měla navrch oproti menšině odborníků. Přesto je v moderní masové společnosti preferována víra v rozum a neustálý vývoj k lepšímu. Značná část lidí se neustále vzrůstající sloţitostí byrokratického státu, coţ je pro normálního jedince nepřehledná spletenost institucí.

Komunikace se v moderní společnosti opírá o masové sdělovací prostředky, jejichţ vlastníci jsou povaţování za příslušníky společenské i mocenské elity. Utváří se nová vrstva odborníků, kteří se profesně masovou komunikací zabývají a snaţí se cíleně ovlivnit nálady ve společnosti (reklama, politické kampaně). Zatímco v tradiční společnosti se komunikace odehrávala převáţně ústním přímým stykem, v masové komunikaci profesionální komunikátoři přenášejí zprávy pomocí neosobních médií. Přičemţ komunikátorem není jedinec, ale specializovaná organizace s vysokou dělbou práce a nákladným technickým vybavením.

Prvním masmédiem byl tisk, postupně se přidalo rádio a dnes má prim v důleţitosti TV a internet. I kdyţ tisk byl v Evropě znám jiţ od 15. století, skutečný masový charakter nabyl aţ v 19. století.

Předpokladem bylo zlacinění tisku formou tovární výroby, aby byl přístupný širokému spektru obyvatelstva, rozšíření gramotnosti ve společnosti, k čemuţ u nás došlo především vlivem školských reforem Marie Terezie, a dále z hlediska distribuce nahromadění potencionálních čtenářů ve městech (urbanizace).

Vlastnictví masmédií se stalo předmětem zájmu velkoprůmyslu (snaha těţit z inzerce a reklamy) i státu (především v totalitních státech a zvláště ve vztahu k vlastnictví či kontrole rozhlasového a televizního vysílání). Rovněţ faktor vzrůstu volného času vede k růstu významu masových sdělovacích prostředků a především TV. Dalším výrazným prvkem vzniku masové komunikace byl vynález telegrafu a telefonu, neboť tak se stala zpráva rychlejší neţ posel. Do té doby bylo aţ na výjimky (tamtamy, kouřové signály) šíření zpráv vázáno na jediného nosiče a tím byl člověk s omezenou teritoriální rychlostí přenosu informace. Dnes je svět spojen navzájem a jev odehrávající se na jedné polokouli můţe být v přímém přenosu přenášen kamkoliv. Z tohoto důvodu se někdy pouţívá pro současný svět označení globální vesnice. Pod vlivem významu TV a zábavního průmyslu se charakter politické kampaně často mění na tzv. politickou show.

Témata, do kterých materiál patří