Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Politologie_vypracované_otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (145.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výzkumy Millse bylo prokázáno to, ţe si člověk vybírá takové noviny, které odpovídají jeho názorové orientaci, takţe úkolem masových sdělovacích prostředků z hlediska politologie není ani tak vytváření nebo změna politického postoje, ale spíše jeho utvrzování.

Americká politologie formulovala ve vztahu ke sdělovacím prostředkům teorii dvoustupňové komunikace a názorových vůdců, která překonala dosavadní teorii publika jako atomizované masy pasivních příjemců. K teorii názorových vůdců přispěly výzkumy Lazarsfelda, Berelsona, Guadera, Mertona a Katze. Na základě panelových výzkumů bylo zjištění, ţe masmédia neovlivňují většinu jedinců přímo, ale prostřednictvím názorových vůdců. To jsou lidé zajímající se o různé oblasti ţivota, a proto jsou častěji ve styku se sdělovacími prostředky a to nejen s běţnými (deníky), ale i náročnějšími (populárně naučná

periodika). Sdělovací prostředky působí na ně a oni tyto informace zprostředkují svému okolí, které o jejich zájmu ví a pouţívají pro různé oblasti neformální autority (zahraniční politika, ekologie apod.) Merton rozlišil 2 hlavní skupiny názorových vůdců lokální (zajímají se o místní záleţitosti, starousedlíci) a kosmopolitní (zajímají se o problémy širšího světa). Toto ovlivňování se děje v neformálním styku (pracoviště, hospoda) a je velmi účinné na základě přímých mezilidských vztahů. Kaţdá společenská vrstva má své názorové vůdce a je rozličnost názorových vůdců pro různé oblasti ţivota společnosti. Současnost přináší velké mnoţství informací, s nimiţ si jedinec nedovede poradit, je jimi zahlcen. I zde pomáhají názoroví vůdci, kteří informace zpracují, zjednoduší, protichůdné informace vyloučí a posluchači podají zjednodušené, vnitřně nekonfliktní vysvětlení určitého jevu. Samozřejmě tu dochází k ovlivňování informací z hlediska hodnot a představ názorového vůdce, proto je jedním z cílů politické kampaně získat názorové vůdce. Názoroví vůdci jsou odlišní i podle společenských vrstev. Samozřejmě teorie dvoustupňové komunikace není absolutní, přímo k příjemcům se dostávají informace velmi velké (vyhlášení mobilizace) anebo naopak malé důleţitosti, názoroví vůdci vystupují především v oblasti zpráv střední důleţitosti.

!!! Klasifikace masových médií viz otázku 36.!!!

  1. Informační funkce médií.Gatekeeping,agenda setting

Viz otázku 32.

Objektivita, vyváţenost a nestrannost zpravodajství

Nejvíce zdůrazňovanými poţadavky na zpravodajství jsou objektivita, vyváţenost a nestrannost. Objektivita má podle Westerstahla a kol. 2 základní sloţky, faktičnost a nestrannost. Faktičnost se skládá z kritérií pravdivosti a relevance. Zatímco kritéria pravdivosti postihují faktickou, věcnou správnost výpovědi, její přesnost a také úplnost, kritéria relevance vycházejí z normativních očekávání vztahujících se ke zpravodajství, z poţadavků a potřeb publika a ukazatelů reálného světa, tj. zda ve zprávě jsou obsaţeny opravdu všechny informace a všichni aktéři, kteří jsou pro událost relevantní, zda nic podstatného nechybní, nebo zda není opomenut nějaký relevantní aktér události.

Témata, do kterých materiál patří